In baca buku books books are amazing hobi kerja tanpa rehat mentally ill psychological effect robot stress workaholic

Jangan Pandang Remeh 'Me Time' Anda, Nanti Menyesal Tak Sudah

Assalamualaikum. 🙋🏻

Sejak dari pertengahan tahun 2014 sampailah end of August baru baru ni, saya bekerja bagai nk rak! Most of the times, saya keje dari pagi dan balik at least pukul 8-9 malam. Setiap hari mcm ada je keje nk submit, ada deadline and of course lah tak menang tangan! Itu kire timing normal lah tu. If ada tender submission, hah! Lain lah pulak. Sebab weekends pun dah terperuk kat ofis pepagi buta sampai ke mlm. 😭 Itu masa masuk ofis KL. End of 2014 tu, tetibe boss nk posting saya ke Middle East pulak. Nk mintak handle Project sana. Mmg lah tak penah keje sana lagi, so mcm in a way, yes. Excited jugak lah. 😒 Sbb environment baru kan? Dulu sempat experience benua Eropah selama 3-4 tahun, alhamdulillah kali ni Allah bagi peluang cuba benua Arab pulak! 😎

Dulu sejak mula keje, mama mmg selalu ckp… bila kite keje ni, kite kena keje seikhlas hati. Keje niat nk cari rezeki halal dan nk timba ilmu. Bila keje, takleh ada rasa dengki or tak puas hati. Jiwa kena bersih. Sbb keje tu pun salah satu ibadah. So, bila tak ikhlas beribadah, mcmana nk kata duit gaji bulan2 tu, duit gaji yg halal? 😲

So, saya pun keje lah sehabis yg mampu. 😢

Tp, lama lama, bila kite buat keje tanpa soal. Redah je semua, sbb kata nk timba ilmu kan? Tak kisah lah job scope kite ke, job scope org atas kite ke… kan kite kena ikhlas? 🤔 Takkan nk merungut kan? Bila dh macam tu, nampak mcm pihak lain naik syok plak bg keje lepas satu satu? 😪 Makin lama workload kite bertambah bersungguh sungguh? Bila workload tak kurang kurang, mula lah org nampak kite tk produktif? Tp org org atas, duduk dengan selesa sbb keje dia byk kite tanggung? 😷


Masa tu lah, syaitan seronok bisik bisik kt telinga kite. 😈 Ckp mcm mcm benda tk elok utk kite pikir bukan bukan. Ckp kite skang jadi kuli, buat keje bertimbun tapi gaji seciput tu jgk? Keje lebih masa, mata sampai jd segaris sbb tkleh nk bukak luas luas sbb tiap hari keje mcm buruh upahan tanpa henti? Masa tu beza saya dgn robot ialah, saya ni ada hati dan perasaan tp robot tu ada motherboard ngan skru skru nk sambung parts badan dia. Tp waktu keje, mmg sama! Probably, saya cheaper lah kot dari robot? 🤖

Masa tu jugak lah, dlm hati ada perasaan tk puas hati. Perasaan sakit hati and emosi tk stabil. Hati tk tenang. Bila hati tk tenang, keje pun dh tk ikhlas lah. Bila buat keje tk ikhlas, mana seronok lg nk buat keje kan walaupun tu benda yg kite suka. Lama lama, perasaan tu mcm makan diri sendiri. Dh tak gembira nk buat keje. Asal ada hal kecik, mesti mcm nk stress lebih. Rasa rasa, halal ke duit gaji saya selama ni, sebab buat keje tak ikhlas? Sebab beribadah tanpa keikhlasan dlm diri? 🙄

Lepas tu lah, saya akhirnya tekad utk benti keje. Sbb duit boleh cari, rezeki inshaAllah ada kt mana mana. Asalkan kite usaha. Tp bila mcm ni gaya, mmg takleh lah dah. So, cold turkey sesuka hati je, saya pun resign. Last day, 31 August 2016. Betul betul sambut merdeka. Merdekakan diri dr masalah dlm diri sendiri. Haha. 🇲🇾

Nampak tak cemana gaya hidup saya dulu? 😅 Rasa rasa lah kan, bila almost 2 tahun camtu saya keje kan… rasa rasa ada masa ke nk berhobi? Nk buat benda yg saya suka? Benda yg boleh tenangkan perasaan and ada ‘me time’ utk hiburkan hati sendiri? Haha. Mmg mustahil lah kan? Mmg takkan lah. 🙄

Tapi, nk share jgk satu benda ni. 😎

Masa dulu2, bila saya tk keje macam robot ni… saya suka baca buku. Saya suka baca buku since sekolah rendah kot? Sbb dulu, org gomen dulu kan sabtu still keje? Half day kot? Mama saya selalu balik pastu mesti akan ada lah buku dia beli. 📚Ada Bahasa, ada English. Tp rasa mcm mostly English. Mcm2 jenis cerita dia beli. So, mmg pastu saya suka betul baca buku. Pastu plak, mama saya kata, dari kecik, saya ni inquisitve. Dari kecik tu, maksudnya… dari mula pandai bckp. Curious sangat sangat. Kire semua benda nk tanya lah.🤔😳

Bila baca buku, ada je benda nk question. Ada je benda nk tahu lebih dari buku tu nk cite. And selain buku, if kite balik kampung kan, mesti dh diri tgh2 kt blkg tu, in between papa yg drive and mama kt tepi tu, pastu asal nampak pokok ke, kereta ke, tanda jalan ke… ada je lah soklan nk tanya. 💡Padahal bukannya penting mana pun! Saje buat2 kecoh. Haha. 😜

Then, bila dh besar… minat membaca tu tk stop camtu je. Bukan limited to buku cerita je. 📚📰🗞📖Saya akan baca autobiografi org2 yg saya rasa nk baca, hal2 kesihatan ke like home remedy for sore throat, nk buang parut jerawat, sejarah pembentukkan mana2 negara, sajak, bacaan klasik and mcm2 lagi lah! Pastu if buku cite tu plak, saya tk baca buku citer kisah2 cinta yg teens skg beria bersungguh lah baca tu kan. Saya akan baca misteri ke, crime ke, fantasi ke and apa2 je yg time tu saya rasa nk baca. And recently ni, saya suka jugak baca2 pasal psychological terms, disorders, etc. Mcm pattern of society kite skang, mindset generation yg baru2 ni and semua tu. 💉💊🔭🔬🔪🔦

Dulu, saya suka pegi kedai buku. If ex-bf dulu2 mesti bosan, ajak dating mesti pi kedai buku. Pastu masuk kedai buku je, mcm dh dlm dunia sendiri 🎪and terus lupakan dia. Pastu mcm duduk lama lama sampai dia bosan. Haha. Sbb bila masuk kedai buku, saya mcm rasa selamat. Mcm safe house lah kirenya. Dan tak perlukan orang lain lagi. 

Dulu jugak, balik dating je excited. Tp bukan sebab keluar dgn bf, tapi sebab beli buku baru. Bila kt kedai tu, selalu nk jd tamak. Semua buku pun rasa nk beli. Tp duit ada utk satu buku je. Perasaan bwk balik buku baru tu mcm, eh amazing lah. Taktau nk cite cemana. 😂

Tp skang dh ada internet. So, nk ikut trend kini, saya ada purchase e-book and baca all sort of articles online jgk. Mmg lagi excited. Sbb information semua di hujung jari kan? Nk tau pasal apa, semua pun ada dlm laptop tu. And dh tk pyh nk bawak buku berat2 dlm handbag kan? And sbb internet dan teknologi moden ni lah, saya jumpa mami. Ha… kire takdelah teruk kan peredaran zaman yg maju ni? Tp once in a while, saya akan beli buku juga. Sebab? Sbb saya suka perasaan ada buku baru dlm tgn, sbb akan ada rasa excited nk pegang buku tu and baca. Perasaan yg paling saya suka sbb moment tu lah saya akan rasa tenang dan happy. See. Little things amused me. Haha. 😝😍

Skang saya dh tak keje. Dh banyak masa utk membaca. Bukan bermakna nk tinggalkan semua benda dan cari buku utk baca. Tp, dah ada my own time to consume doing things I like. Ada masa balik utk luangkan sekelumit masa utk tkyah pikir apa2 benda lain yg complicated. Bukan saje2 buka buku and baca benda ngarut. Walaupun tu isi masa lapang, tp itu tambah ilmu. If main Sim City tu, kire mcm points utk ‘talent’ or bakat dah bertambah satu point. Rugi ke tu? Tak lah kan? Langsung tk kan? 🙄

So, nampak saya ni mcm jenis tk baca buku kan?? Haa… looks can be deceiving okeh. Jgn cepat buat assumption based on apa awak nampak di pandangan pertama. Jgn sesekali. Kite ada mulut, kite tanya. Kite jgn lah assume. Sbb tak baik assume2 tu… boleh jadi fitnah kan? Tak pasal2 berdosa kn? 🤗

Best tk aktiviti free time saya tu? Ke bosan? Ke ada antara awak awak ni yg suka baca jgk? 🤔

Apa2 pun yg awak buat utk isi masa lapang awak tu, just make sure awak buat benda yg happy kan diri awak tu. Bukannya sebab awak nk amik hati sapa2, atau sbb awak sayang org tu. Hobi sepatutnya benda yg awak suka. Benda yg awak rasa happy bila buat. And busy cemana pun diri tu, just make sure ada sikit masa utk diri sendiri. Keje byk mana skalipun, kite kena chill sikit. Jgn jd robot mcm saya dulu. BIla jadi robot, tertekan. Bila tertekan, dia akan kacau emosi kite. Maybe kt luar nampak mcm org normal, tp dlm tu, dh rosak semua. Dh horror habis. Mentally ill. We never know until its too late. Ingat k pesan saya ni. Utk kesenangan semua org. 😎😚

Dan since sekarang ni saya dah tak lagi bekerja macam orang gila... sebab saya dah pun menyertai ahli keluarga Superstars Shaklee untuk turut sama meluaskan empayar bisnes Shaklee, mungkin akan ada masa untuk saya luangkan bersama sebuah buku kan, memandangkan bisnes Shaklee adalah berasaskan masa yang diluangkan oleh kita sendiri. Hmm, jap. If awak tu pun ada tergerak hati untuk join saya and ada rasa nak Daftar Jadi Ahli Shaklee and nak beli Shaklee Dengan Harga Ahli... apa lagi? Sila klik butang 'REGISTER NOW' di bawah secepat kilat ok? ⚡️

Assalamualaikum semua. 😁


Nota kaki: 
Sbb saya suka baca buku lah, alhamdulillah saya dpt masuk uni dan berjaya keje almost 12 thn & ada peluang keje kt Europe dan Middle East. Tu, saya kat site roof top (Abu Dhabi) last year. Org mesti ingat saya cliche lah sgt, tp setiap benda jadi tu ada hikmahnya. Ameen.

Related Articles

0 comments: