In Daftar Jadi Ahli Shaklee Daftar Online Ahli Shaklee Kesan Sampingan Produk Shaklee Set Cantik Shaklee Set Kurus Shaklee Superstar Shaklee tsunami shaklee

Kesan Sampingan Produk Shaklee


Hubungan saya dan Shaklee bermula bertahun dulu, tahu tak? Kalau nak kira, kalau pasangan kekasih selama saya dan Shaklee ni, rasa rasanya orang tua dah suruh kawen dah! 


Saya mulai ‘consume’ supplement Shaklee ni dari tahun 2013, masa tu hanya sebagai pengguna. 


Tapi Daftar Jadi Ahli Shaklee dalam tahun 2014 towards the end kot, sebab kawan saya yang jual Shaklee masa tu dah takde berdekatan. Nak dapat pengedar Shaklee untuk dapatkan stock macam leceh, so apalah sangat kalau sendiri Daftar Jadi Ahli Shaklee kan? 

So I did. 
Dan saya bersyukur saya ditemukan dengan insan yang hebat ni. Sungguh! Akhirnya, dah consume beberapa tahun dan lalui macam macam hal dalam hidup… saya buat kejutan mengejut pulak dalam hidup saya sendiri (memang kejutkan semua orang kat sekeliling pun!) bila saya decide untuk berhenti kerja dan mulakan Bisnes Online Shaklee baru baru ni, awal bulan November 2016! 

Kerja gila? Saya gila? Haha. Saya tahu. 


Dah letih dilabel sebagai “gila” dan “tak fikir panjang ke?” atau “not thinking straight!”. Penat lah nak kisah apa orang cakap, ye dok? 


Oi. Kalau tak pentingkan diri dan makan hati untuk selesakan hati orang lain, sapa pulak nak selesakan hati saya? Kalau saya sendiri tak kisahkan diri saya sendiri hanya untuk diterima masyarakat umum, saya mati sebab orang lain gembira riang ria takpe ke? 


Mungkin jasad masih hidup tapi hati dah mati, sengih pun lakonan semata, elok ke cenggitu? Walau bukan graduan sekolah tahfiz atau agama, saya tahu for the fact that ‘binasakan badan sendiri adalah berdosa!’. Kenapa saya sanggup nak collect dosa kat dunia ni, hanya untuk kesedapan hati orang lain semata? 


Kan? Betul kan?


Sebab taknak kalah dan nak setanding mereka yang lain? Ye lah, anggapan masyarakat setempat kan penting nak teruskan hidup kat dunia ni…? Ye ke? 


Positif. 


Lepas tu pulak, dah macam macam hal saya lalui, mungkin Allah tengok saya terlalu seronok dengan hidup di dunia, so macam macam dugaan saya lalui sampai satu tahap yang saya bebetul rasa bagaikan tersadung dan terduduk di lantai… air mata toksah nak citer lah. Berjejeran all the time, dah macam soap opera lagaknya!


Tak tau lah apa yang awak semua ‘define’ makna nak jadi kurus atau nak jadi cantik. Mungkin lah, ada sesetengah orang… mereka nak kurus or nak cantik untuk cari bakal suami? Ye? Atau nak ex-boyfriend tu lari merangkak datang kat kita balik? Leleh leleh air liur tengok kita dah cantik? Dah kurus? 



Tapi bagi saya sendiri, Saya Betul Betul Nak Kurus (sebab masa tu dah kembang semangkok okeh!) dan cantik sebab nak bina keyakinan diri saya semula! Sebabnya, Perut Buncit Bukan Cita Cita Saya Tau!


Bila MALU dan takde keyakinan diri. Tambah pulak nilai nilai negatif mula nak kuasai diri, rasa rasa jadi apa? Jadi orang yang menakutkan dan orang tak rasa nak dekat pun! Sebab takut tercedok negatif kita tu dalam diri mereka. Horror tak? Horror sangat kan!



Sungguh. Maha Pengampun. Dulu pandai cakap je, ikut petikan buku agama mana mana. Sekarang ni? Sungguh. Saya percaya semua tu. Memang sungguh. Betul. Fakta. Bukan hanya kata kata.


Dalaman? Hati nurani? Keladak atau jernih? Positif atau masih di takuk lama? Cara berfikir? Macamana nak hadapi situasi berbeza? 
Tapi sekarang, saya dah tahu cara sabar. Tenang. Dulu sikit sikit nak emo. Asyik asyik nak sakit hati sana sini. Hati tak reti nak tenang. 

Sebab apa? Sebab kita tak ingat Tuhan. Sebab tu lah agaknya dulu perangai hodoh camtu. Haha. Bukan cakap sekarang lagi baik and syok sendiri nak cakap “jadikanlah saya role model awak, sebab saya lah yang terbaik!” 


Hoih! Haha. Tapi, saya mampu untuk cakap… saya tahu dan yakin yang saya ialah manusia yang lebih baik dari saya sebelum ni. 


If taknak makan, better puasa je. Dapat pahala ye dok? Tapi taklah. Diet saya ialah saya MAKAN. Saya TAK SKIP MEAL. Tapi saya pastikan air dan supplements cukup dalam badan saya; itu lah rahsia saya. 


Oh! Dan semestinya: awak kena lah make sure awak exercise tak banyak pun, at least sikit. Jogging ke, walking ke... yang penting, something untuk gerakkan badan dan keluarkan peluh! Awak ingat magik ke supplement ni, boleh makan dan kurus gitu jer?

Dan memang ya, saya tak KURUS DALAM MASA 7 HARI. Tapi, bila saya turun 11kg tu, badan saya tak yoyo nak naik balik sewenang wenangnya. Amazing tak? Kagum tak? Saya pun kagum jugak okeh?! Haha. Tak habis kagum, hari hari syukur kat ALLAH sebab saya ingat saya akan jadi si BAM BAM yang bulat sampai tua. Hihi. 


Tapi sekarang? 


Ya ALLAH. Bukan lah nak syok sendiri. Tapi kulit saya halus. Mekap pun tak yah nak tenyeh kat muka. Bukan lah saya pakai pun mekap dulu, tapi at least bila nak pi kedai mamak beli santan ke, telur ke… mesti nak tepek bedak alas kat muka jugak tau! Nak tutup lubang tu, sebab rasa malu dan rendah diri! 


Sekarang cemana? Sekarang Mama suruh pi kedai sat, terus capai tudung dan kunci kereta! Takde nak mekap bagai. Sebab kulit dah cantik! Sapa lah kisah apa apa lagi, ye dok? Semakin yakin dengan diri sendiri. Itu yang seronok! Sangat sangat seronok! Sungguh weh! Kurus, Cantik & Sihat: Awak Nak Tak? 


Yang penting; saya boleh bagitau awak… ini memang exactly apa yang saya alami. Sebab tu saya choose untuk teruskan dengan Bisnes Online Shaklee. Sebab saya nak kongsi sama sama apa yang saya dapat. Seronok. 


Saya faham sangat awak kat luar tu yang sama macam saya. Sapa tak stress bila GEMOK dan mengah all the time kan? And MALU bila nak jumpa orang tu lagi satu hal. Stress. Saya tahu sangat!


Dan kalau awak lebih berminat untuk Beli Shaklee Online atau Beli Produk Shaklee dengan saya… adalah jugak dialu alukan. Niat saya; nak bantu orang tingkatkan tahap / taraf kehidupan. Tapi tipulah tanak untung kan? Mesti nak. 


Tapi selari jugak dengan niat nak bantu tu. So, awak tak perlu nak risau saya lepaskan awak kat laut dalam tu sorang sorang k? Saya janji saya takkan buat camtu.


Tapi masih tetap sebagai ‘hanya pengguna’. Mami Salwa lah yang saya hubungi bila rasa nak Daftar Jadi Ahli Shaklee masa tu. Macamana saya jumpa dia? Itu memang moment yang magikal! Banyak banyak Bisnes Online Shaklee dan mereka yang iklankan servis, saya tertarik dengan Mami Salwa. 

Kenapa saya buat camtu? Ada yang kata… saya pentingkan diri sendiri bila saya terangkan yang saya ‘penat nak hadap politik dunia’ atau ‘letih nak pleased everyone else while diri sendiri hancur punah sebab makan hati untuk satisfykan kehendak orang lain’. 

Tapi, tetap dengan soalan awal ya? Kenapa Shaklee? Kenapa bukan produk lain? Apa kelebihan dia sampai kena pilih Shaklee? Best kah? Atau hanya mula Daftar Jadi Ahli Shaklee dan decide untuk berkecimpung dalam dunia Bisnes Online Shaklee sebab semua orang pun buat Shaklee? 

Macam saya citer tadi, saya mula consume Shaklee sejak 2013. Dan years after, walaupun kekadang tu culas jugak bila start consume, tapi saya tahu perbezaan yang saya alami. Bukan calang calang beza. Tapi sesuatu yang sangat bermakna. 

Akhirnya saya mula consume Shaklee secara serius! Saya dapatkan Set Kurus Shaklee dan diikuti dengan Set Cantik Shaklee. Bukan sebab nak carik laki, okeh? Haha. Tapi lebih kepada nak bina balik keyakinan diri tu. 

Tahu ke? Bila ada moment tu saya sebesar gajah dan kulit muka saya sekusam kain buruk kat dapur tu, saya MALU nak jumpa orang. Kawan kawan ajak lepak kopi, saya tolak bulat bulat. Bukan taknak lepak, atau bersua muka. Tapi MALU sebab dah jadi orang yang pelik dan tak menarik. Rasa rendah diri. Rasa kecewa dengan penampilan diri sendiri! 

Nasib baik ALLAH sayangkan saya lagi, despite of dulu saya tak berapa nak jadi antara hamba Dia yang baik sifat. Dia sedarkan saya cepat cepat sebelum makin jauh. Bersyukur sangat sangat tahu tak? Taktau nak rasa apa, tapi lebih rasa sebak dan betul lah orang cakap, ALLAH ni Maha Pemaaf. 

Bila mula dengan serius untuk consume Shaklee, ternyata berbaloi. Boleh tengok sendiri perubahan dalam diri saya kan? Dari tahun 2012 (Februari) dan bagaimana saya sekarang (2016 - Disember) adalah sangat berbeza betul tak? Ini apa yang awak nampak. Ini luaran. External. Surface. Kan? 

Dulu; dah lah alpa dengan kehidupan riang ria di dunia ni. Seronok sangat nak enjoy life. Sampai lupa siapa diri kita kat dunia ni. 

Untuk luaran? Saya mampu turunkan berat badan saya almost 11kg dalam masa 3.5bulan SAHAJA! The best part of it; saya tak yah nak susah susah berlapar dan emosi sebab takleh makan! 

Makan makanan seimbang, cukup exercise dan supplements nak kekalkan kandungan nutrients dalam badan, alhamdulillah... saya bersyukur dengan berat badan saya yang baru! Yayy!

Dah lah tu, kulit muka saya memang improve banyak sangat! Dulu lubang lubang kat muka (pores) sangatlah besar. Senang blackhead nak duduk diam diam konon konon rumah dia. Nampak kusam. Tak menarik. Kasar. 

Awak rasa teruja dengan cerita saya ni ke? 😅 

Jadi, kalau awak rasa rasa nak Daftar Jadi Ahli Shaklee, sememangnya saya sangat sangat alukan! Kalau awak dah Daftar Jadi Ahli Shaklee tu, jangan lah nak risau saya abaikan awak ya? Sebab tak mungkin saya akan buat camtu. Saya siap akan bimbing awak baik baik, dan tatang awak macam minyak yang penuh, inshaALLAH. 

Kalau awak lebih selesa nak berbual dengan saya dulu untuk buat keputusan tu, pun boleh jugak. Awak boleh Hubungi Saya bila bila masa dan saya akan cuba sehabis baik untuk bantu awak. Okay? Janji. 

Saya dah alaminya. Memang ada Kesan Sampingan Produk Shaklee ke atas diri saya ni. Awak pun boleh rasainya. Saya tak bolot sorang sorang. Haha. Jom lah! Saya tunggu awak ok? Sampai bertemu lagi! 😍


Terima kasih dan assalamualaikum. 😎

Related Articles

0 comments: