In Adab Berbisnes Bisnes Online Cara Daftar Jadi Ahli Shaklee Daftar Jadi Ahli Shaklee Online Shaklee MLM Shaklee Penipu?

Bisnes MLM: Adakah Shaklee Bisnes Haram?

Awal petang semalam dalam pukul 3.00; saya join Leaders Group Coaching yang dianjurkan oleh Shaklee untuk Group Shaklee yang terlibat. Seawal ketika event tu berlangsung, saya boleh rasa aura positif ahli ahli Shaklee lain di situ sebab rasa meluap luap dan seronok nak jadi lebih baik dari siapa saya hari ini tu memang takleh nak nafikan memang wujud. Bukan lah nak cakap banyak banyak kali, macamana kita dengar bila radio rosak dok sikit sikit ulang benda sama kan? Tapi, sungguh. Sejak saya Daftar Jadi Ahli Shaklee dan buat keputusan gila untuk berhenti kerja sebelum bertekad nak buat Bisnes Online Shaklee, memang saya ternyata berubah! Mesti ada antara awak semua kat sini bisik bisik sendiri dalam hati kata “Budak ni tak habis habis nak jadi ustazah. Nak aku terpedaya dengan kisah dia nampak lampu di hujung terowong lepas buat Shaklee sebagai kerjaya”. Ya? Awak memang terdetik dalam hati ke, bila saya cakap gitu? Hihi. Takpe, terpulang. Niat sebenar saya cuma nak cerita, “untuk seseorang berubah menjadi baik adalah tidak mustahil sama sekali”. Intention saya nak berkongsi pengalaman berharap supaya apa yang saya lalui sekarang ni, inshaALLAH boleh jadi panduan untuk orang lain. Saya cuma akan terus bersangka baik dengan semua orang dan jika ada mana mana pihak pulak rasa ‘otherwise’, saya tak perlu nak ‘busy body’ sebab bukan hal saya tapi sebaliknya hal antara pihak tu dan ALLAH. 

 Sama macam orang lain, orang awam, masyarakat setempat. Mungkin sama macam sesetengah yang sedang membaca ni, wallahu’alam. Tapi, masa mula mula saya diperkenalkan dengan tiga huruf ‘keramat’  ni —> “MLM”, memang saya jadi sangat ‘defensive’. Perasaan marah tak tentu pasal muncul dalam hati saya, sampai ada masa masa tertentu yang saya rasa nak maki je sesapa yang cuba introduce apa apa sistem MLM kat saya! Drama tak? Haha. Although orang yang cerita kat saya tu, ialah kawan saya sendiri?! Mungkin paparan media yang beria ia sana sini, asyik asyik dok cerita bisnes MLM ni memudaratkan. Bisnes ni tak tepati undang undang atau etika shariah perniagaan dan seangkatan. 

Di bawah ni antara soalan soalan ‘basic’, soalan kegemaran orang ramai yang skeptikal bila mereka dengar perkataan ‘bisnes MLM’ dan Shaklee tak terlepas dari tempias isu hangat ni.

Bisnes MLM ni:-

  • HARAM dan orang Islam tak patut terlibat;
  • Menggalakkan ibu ibu mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai seorang isteri dan ibu kepada anak anak;
  • Mendorong mereka yang single tu dengan memalukan diri sendiri dan ibu bapa;
  • Cari anak bisnes ramai ramai sebab sekali yang register tu, awak dapat komisen; dan,
  • Macam macam lagi lah!
Tapi, sebelum nak cakap apa apa tu, perlu lah check dulu fakta tu betul ke tidak. Kalau fakta salah, tak pasal lah pulak dah buat fitnah, ye dok? Saya takkan cakap on behalf of others (bisnes MLM yang lain) tapi hanya untuk Shaklee sebab saya salah seorang Pengedar Sah Shaklee sahaja and no other kan?

Untuk pengetahuan awak semua, ya… betul. Awal awal dulu, sebelum nak Daftar Jadi Ahli Shaklee, saya pun teragak agak. Tapi lepas tu, dah ok sikit. Dan, bila dah Daftar Jadi Ahli Shaklee dan lepas tu buat Bisnes Online Shaklee pulak, masa tu lah betul betul tahu, “eh, macam ni ke Shaklee rupanya, oh my, oh my!”

Untuk pengetahuan semua, Shaklee ni bukan bisnes MLM yang bila dah duduk atas dan anak bisnes beratus ratus, awak duduk diam dan goyang kaki kaut untung! Tak, tak macam tu lah. Langsung tidak. Dalam Shaklee ni, awak kena usaha sama sama dengan anak bisnes. Awak dan anak bisnes tu bekerja as a team, satu kumpulan. Kerja sama sama untuk untung sama sama. Kalau awak rilek je, tapi kerah anak anak kerja kuat; mereka dapat lah bonus tapi awak tidak. Haa… bagus ke bagus camtu?

And tak. Kalau Shaklee, takkan awak abaikan keluarga lah bagi yang dah berumahtangga tu. Tak mungkin. Tak akan. Oh chup! Saya takleh nak cakap camni, sebab awak tengok saya memang lah tak berkeluarga kan? Memang lah. Saya tidak. Tapi ahli kumpulan saya ni, most of mereka ialah ibu ibu kepada anak anak yang lebih dari satu. Tapi, rilek je mereka mengatur semuanya, takde pun suami atau anak terabai. Sebab, Shaklee mementingkan masa bersama keluarga. Keluarga tu penting. Apa apa pun, keluarga comes first. Sebab tu jugak, ramai ibu ibu pilih Shaklee sebagai Bisnes Online pilihan, sebab ia lebih fleksibel dan mudah, berbanding lain.

Kelas kelas malam? Untuk marketing dan semua? Haihhh! Sapa kata? Shaklee takde kelas kelas malam tu. Dalam Shaklee, kami lebih kepada waktu siang (kalau ada in-person coaching ke apa ke bersama mentor) dan selebihnya melalui sosial media, webinar dan sebagainya. Kan bila online, mudah sangat…? Kat dapur pun boleh on je laptop tu, sambil goreng ikan, sambil tengok webinar (seminar) untuk any new updates dari  mentor kita masing masing. Tak perlu pun nak drive ke luar dengan anak kiri kanan and things like that. Mudah, sebab again… keluarga tu penting. Dan sebab tu lah saya cakap, mustahil lah keluarga akan terabai. InshaALLAH tidak. 
Dalam Bisnes Online Shaklee ni jugak, saya rasa kita akan lebih terdorong untuk dekat dengan ALLAH. Sebab dalam setiap kumpulan, feeling kekeluargaan tu sangat mantap. Setiap ahli tu, akan sangat welcoming dan menerima kita seadanya, regardless of who we are! Dan macam dan kenal lama. Tak lupa jugak, mesti akan cakap pasal siapa kita dan sentiasa bersyukur pada ALLAH untuk semua pun. It’s not in an aggressive way, tapi lebih kepada cara yang awesome dan seteruk mana pun awak sebelum ni, awak takkan rasa horror bila mereka bercakap. Sebab its so genuine, ikhlas dan baik dan hati kita menerima it positively. Percayalah, I know sebab sapa yang kenal saya, tahu how disastrous I was before. So, ya. Shaklee memang awesome!

Apa keburukan bila awak buat keputusan untuk Daftar Jadi Ahli Shaklee? Keburukan dia ialah awak tambah ilmu dalam kepala awak; dari segi vitamins dan supplements as well as islam; apa itu islam dan macam macam tentang agama, yang buat kita akan rasa lagi yakin dengan hidup kita yang sementara kat dunia ni. Eh, awak mesti tanya kenapa saya kata itu ialah keburukan? Hihi. Keburukan sebab semua akan macam terpesona, sebab kita dah mula pandai macam macam, sikit demi sedikit, walaupun kita duduk di rumah… haa, keburukan dia sebab orang akan terpesona dan ‘asyik asyik kita, asyik asyik kita’ yang akan terangkan lepas satu satu. Hihi. Kira keburukan secara positif lah tu. Eh, ada eh? 

Last sekali (sebenarnya banyak lagi, but for now sikit sikit lah saya cerita dulu kan?), kita akan automatically jadi seorang yang sangat awesome dengan aura positif yang melimpah ruah. Tapi, itu adalah benda baik sebab secara tak langsung, kita akan ter’spreadkan the positivity to others, so semua orang dan sekeliling akan jadi happy dan riang ria. Best ke tak best tu? Jadi, awak rasa best ke idok bila Daftar Jadi Ahli Shaklee? Tepuk dada, tanya selera. 
Kalau selera awak sama macam saya dan nak jadi ahli Shaklee, sama macam saya, jommmm Daftar Jadi Ahli Shaklee dengan saya dan percayalah, awak takkan menyesal sebab Kebaikan Untuk Daftar Jadi Ahli Shaklee Dengan Saya tak dapat nak digambarkan selagi awak tak jejak kaki sama sama. So, tunggu apa lagi, jom Daftar Jadi Ahli Shaklee dengan saya HARI INI. 

Saya tunggu awak, ok? 


Terima kasih dan assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: