In Amazing Azam Baru Cikgu Itu Penting Daftar Jadi Ahli Shaklee Jangan Lupa Jasa Orang Superstar Shaklee

Jangan Lupa Jasa Orang

“Usah ludah telaga tempat kita pernah ambil air. Pantang besar dalam kehidupan”








Sesetengah orang; lepas dah berjaya mereka pilih untuk jadi sombong dan rasa diri dah amazing gila. Perasaan bongkak yang mula menguasai diri dah buatkan Syaiton Group bergelak ketawa dan berjoget riang. Kadang kadang, kejayaan seseorang tu jugak boleh membuatkan dia rasa dia capai kejayaan tu sebab diri dia yang hebat dan nothing else. Ha, bila capai tahap tu lagi lah menakutkan, dan tahap ni jugak lah yang buatkan Syaiton Group buat jamuan besar besaran sambil gelak besar!!! Sebab time ni lah, orang tu dah mula nak jadi riak dan takbur. Mana lah Syaiton Group tak seronok kan? Ye dok?

Bila kita berjaya, kita kena berlatih untuk selalu tanam ideologi ni dalam kepala; 

“kita berjaya sebab ALLAH. sebab ALLAH nak kita berjaya. bukan sebab kita BAGUS GILA. sebab pernah saksikan tak kisah ala ala; mamat tu PANDAI GILA nak close sale tapi kalau ALLAH TAK IZINkan, tak berjaya lah mamat tu. and another mamat yang baru 1-2 bulan buat bisnes, produk tak tahu semua lagi… tapi BERJAYA dengan riang? Ingat: takde kelebihan tahu in detail untuk produk okeh? Ha… sebab apa tu? sebab ALLAH IZINkan, sebab semua datang dari ALLAH and no one else”.

Walaupun camtu, although saya cakap “rezeki tu rahsia ALLAH dan datangnya dari Dia”, bukan lah bermaksud okay, jom duduk tengok TV, makan Twisties dan tunggu bulan jatuh ke riba, order masuk berlumba lumba! Enak lah kehidupan kalau camtu gayanya! Haha. Kalau macamni lah cara dia, saya rela habiskan semua savings beli tanah sikit, then terus duduk goyang kaki! Hoho. Tapi kita tahu itu bukan lah caranya, betul kan? Dah lah tak beretika, tu satu hal. Pastu tak pasal nak dapat or kumpul dosa dengan ALLAH? Betul tak? 

Ada jugak jenis, bila dah berjaya… dimakannya mereka yang bantu dia dulu? Haa, pelik tak? Pelik kan. Tapi apa je yang tak pelik???? Mereka yang biasanya bantu kita semua yang berbisnes onlune ni terdiri daripada mereka yang kerja Internet Marketer (IM), Pakar Motivasi, Business Leader, etc. Atau mungkin juga mentor kita untuk bisnes tu sendiri kan? Sesetengah mereka ni yang super ganjil. Kenapa ganjil? Bayangkan, ada antara mereka yang dah kaya raya dengan bisnes mereka. Dah lah melupakan terus kepada individual yang tabah yang terpaksa menghadapi dia and put all effort untuk kita, masa kita susah dulu. Dah tu pulak, siap owh, buat lupa terus siapa yang dah bantu mereka tu dulu sampai kat tahap sekarang. Lagi menjengkelkan, bila mereka dah decide, siap siap untuk buat cerita tentang orang yang dah bantu mereka tu. Sifu. Cikgu. Mentor. Kalau cerita baik atau sahih takpe lah jugak! Tapi tabur fitnah sana sini sehingga mengaibkan individual tersebut. 

Kenapa ada orang macam ni? Kenapa kita dilarang dalam agama kita, dalam kehidupan masyarakat setempat dan jugak kat sekolah sekolah lagi dah dipupuk untuk setiap kita ada etika yang baik, jaga hubungan sesama manusia. Kenapa?

Sebab bila kita diasuh oleh seseorang, dibantu, diajar… orang tu ialah Cikgu. Sifu. Mentor kita. Betul kan? Kalau kita buat jahat dengan mereka, rasa rasa halal tak segala benda yang mereka dah ajar selama ni? Selama mereka dah bantu kita selama ni? Berkat tak semua ilmu yang dah dicedok tu? Dan yang paling penting sekali, sapa je yang sokong untuk tikam sahabat dari belakang masa dia tak nampak? Kawan baik buat camtu ke? Tikam menikam antara satu sama lain saat yang satu tak sedar? Camtu elok ke? Bagus ke? Terpuji ke? Akan sukses sampai mati ke lepas ni? 
So, ambik iktibar dari pok pek saya hari ni ok dan jom sama sama kita KEKAL POSITIF untuk jadi manusia yang lebih baik dari hari ini. Nak tak? Nak tak sama sama jadi positif, atau yang dah positif tu, mesti lah nak kena KEKALKAN NILAI POSITIF dalam diri kita, betul tak? Sebab apa? Sebab if nak berjaya, kita perlu ada matlamat, perlu tahu apa kita nak kan? Dan untuk berfikiran cergas dan riang, kita kena KEKAL POSITIF. 

Kenapa? Ha. Itu nanti saya cerita kat entri blog yang lain okay? 



Terima kasih sebab sudi datang menyinggah dan baca hasil tulisan pok pek saya ni yang tak kenal erti petikan pendek! Hihi… InshaALLAH kita jumpa lagi soon, assalamualaikum. 

Related Articles

0 comments: