In 5 Tips Melancarkan Rezeki Adab Berbisnes Amalan Harian Menjemput Rezeki Bisnes Shaklee Online Cara Daftar Jadi Ahli Shaklee Daftar Online Ahli Shaklee Superstar Shaklee tsunami shaklee ultimate5

5 Tips Melancarkan Rezeki Bisnes Shaklee Saya

Rezeki. Adakah rezeki tu bergantung kepada kerja kuat kita untuk bisnes? Atau rezeki sebenarnya bergantung kepada tenaga kerja yang kita ada untuk jalankan bisnes tu? Bila tenaga kerja ramai, baru lah rezeki kita melimpah? Atau rezeki tu ialah bila time promosi sebab jualan meningkat lebih dari biasa? Atau sebenarnya; rezeki cuma datang bila kita buat bisnes ni fokus satu je dan bukan yang lain; baru lah rezeki nak masuk dan untung berlipatkali ganda?

================

Alhamdulillah, macam yang saya baru update semua hari tu… sales group saya; The Orchid untuk bulan Januari 2017 memang melonjak naik dari dua bulan sebelumnya dan dapat kenaikkan yang berbaloi - tangga kenaikkan buat masa ni; naik, naik dan naik. Alhamdulillah. Tapi, adakah itu semua hanya bergantung kepada kerja keras jualan langsung team kami semata mata? Adakah hanya boleh gunakan term “berusaha dengan gigih pasti berjaya”?

Bagi saya; kerja kuat memang penting. Tapi, kena lah faham, rezeki tu datangnya dari ALLAH. Kerja sekuat mana pun, kalau yang asas kita tak lakukan. Cemana nak berjaya? Cemana nak redho semua benda kita buat tu kan? Kena pikir jugak, sama rata. Yin yang kata orang Cina. Cukup sifat; separa dua belah. Balance. Kata mat salleh. Tapi, jangan lah nak salah anggap. Saya bukan kata; tak perlu berusaha! Itu dah semestinya perlu kan? Sebab kita kena usaha untuk berjaya. Tapi, kena jugak buat yang lain; yang basic dari segi kerohanian. Agama kita. 

Jadi, sebab tu lah saya nak kongsikan apa yang saya praktikkan selama ni untuk mendapatkan rezeki yang halal dan diredhoi ALLAH. Dulu, saya ada pernah berkongsi 5 Amalan Harian Menjemput Rezeki. Dan, hari ni pulak saya nak kongsi 5 Tips Melancarkan Rezeki Bisnes Shaklee Saya. Nak tahu tak? 

5 Tips Melancarkan Rezeki
===================

+ Istighfar
Bila kita beristighfar dan mintak ampun atas semua salah silap dan dosa lama kita dulu. Buat ni hari hari; istighfar dan teruskan istighfar. Tak susah nak beristighfar kan? Boring boring drive tu, instead of bukak radio, why not kita istighfar je pelan pelan. ALLAH suka pada hamba-Nya yang sedar kesalahan yang silam dan kita pun tahu yang Dia tu Maha Pengampun kan? Ada jugak beberapa zikir mudah yang saya praktikkan macam dalam entri blog saya tulis previously; 7 Amalan Doa & Zikir Pembuka Pintu Rezeki 


+ Buat hubungan baik dengan semua
Jaga hubungan baik kita dengan ALLAH, dengan kedua ibu bapa kita, adik beradik, rakan taulan, sedara mara, boss ke, cikgu ke, sifu ke, prospek, customer, semuanya lah. Kenapa kena jaga hubungan tu? Bukan penting pun or ada kena mengena pun kan? Sapa kata? Bayangkan kita bergaduh dengan adik beradik kita. Bermasam muka. Pastu, dalam hati berkulat simpan dendam. Sambil tu buat bisnes. Dengan hati yang kulat? Elok ke gitu? Tak kan? Hati kita kena bersih, kena buat hubungan baik dengan semua. Tak perlu nak bayar apa pun kan? Itu pun takleh buat ke? Pastikan takde hubungan yan


g tak elok, then inshaALLAH rezeki semakin lancar.


+ Sedekah
Sedekah itu mudah. Tak semestinya nak kena sedekah RM1,000 setiap hari! Atau kena ada ribu riban baru nak pi bersedekah. Seringgit pun, if niat kita ikhlas nak bersedekah… pun dah cukup. Tahu ke? Dan percayalah. Takde nya kalau awak bersedekah tu, boleh buat jatuh miskin. Lagi awak bersedekah, inshaALLAH lagi banyak lah rezeki yang datang. Banyak tau kelebihan bersedekah. Duluu saya pernah pok pek pasal sedekah bertajuk,  Indahnya Kelebihan Bersedekah.


+ Jangan culas solat 5 waktu
Ini yang paling asas. Tak perlu lagi nak fikir benda yang sunat. Yang asas ni patut buat dulu. Yang paling mudah. Solat 5 waktu. Tak perlu lagi nak cerita pasal tahajjud atau pun dhuha. Ni, yang asas ni. Cantikkan dulu perkara asas ni. Buat elok elok. On time. InshaALLAH, rezeki kita tak kan pernah putus. Amin. 


+ Jujur
Bukan nak bunyi macam ‘cliche’ kan but betul lah. Kita perlu jujur. Tak kisah lah seteruk mana pun sesuatu keadaan tu, kalau kita tipu… memang tak kemana lah. Mungkin naik; sekali dua kali… tapi turun merudum lah lepas ni. 

Kenapa? Sebab bila kita tak jujur, menipu sana sini… Memang takkan diredhoi ALLAH lah. Kena buat ikut paksi yang betul. Bila jujur, ALLAH sayang kita. Bila ALLAH sayang, Dia akan limpahkan rezeki sebanyak banyaknya, subhanallah. Kenapa nak tunggu esok lusa. Dah boleh mula sekarang, dan dan ni lah. Main harga? Ha, ni antara sifat yang tak jujur lah ni! So, jangan lah kita nak main harga, nak ubah jadi murah so ramai beli kat kita. Itu jujur ke tu? Itu kira penutup pintu rezeki yang sah lah tu kalau awak memang praktikkan tindakan yang jenis cenggini untuk team dan anak anak bisnes yang lain. Pilihan tu sememangnya di tangan awak sendiri and no one else.



Jadi, itu lah antara perkongsian saya untuk hari ini. Senang je kan nak buat. Semua pun benda basic tapi kita yang tak buat benda ni hari hari. Dah boleh cuba dah lepas ni, inshaALLAH. Doakan saya dan team saya belajar dan praktiskan sepenuhnya. 

Terima kasih semua dan assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: