In Allergic bisnes online shaklee nyamuk pengedar shaklee wangsa maju stress Superstars Shaklee tsunami shaklee

Bila Nyamuk Mula Berbisik

Apa aktiviti harian awak semua? Alaa.. aktiviti wajib harian? Ada tak?? πŸ˜ƒ

Sejak kebelakangan ni, saya rajin ‘bersukan’. Hari hari saya buat benda ni. Hari hari saya praktis. Sebab kan dulu dulu semua dok sibuk tulis dalam buku ‘autograph’ masa akhir tahun (mcm lah tak jumpa lagi tahun depan tu kan? Hihi), ‘PRACTISE MAKES PERFECT’. πŸ’πŸ»

Sbb tu lah saya tak putus asa. Saya cuba jgk hari hari utk jadi yg terbaik. Utk menangani masalah domestik ni. Utk saya bangga pas ni nak laungkan kat orang ramai yg saya dah sukses, kata org muda skang ni. Yang saya akhirnya mampu tunjukkan lawan, sapa yg hebat dan lagi baik dari mereka. And impian saya biarlah satu hari nanti tu, saya mampu tersenyum bangga dan ucapkan pada masyarakat dan penduduk setempat (especially kat area rumah saya ni), yang saya lah hero. Hero taman saya.



Although saya ni sorg sorg, tapi tu tak menjaminkan kemenangan mereka. Nombor tak bererti apa2 tanpa kualiti dan niat murni sebenar hati kite. Seramai mana pun mereka, kalau hati tak ikhlas, jiwa meronta2 taknk melakukannya atau proceed dgn arahan… tak mungkin lah benda boleh jalan. Tak mungkin lah hal berkait boleh diselesaikan. And yg paling penting, susah. Susah nak kecapi kebahagiaan dan ketenangan jiwa. Tahu tak ni? Awak ingat, ketenangan jiwa dan hati tu senang ke nak achieved? My friend, stop dreaming. Tak senang. Tak semudah yg disangkakan. Tak sekali kali tahu? πŸ™…πŸ»

Tengok daripada latihan harian saya selama beberapa minggu ni, rasanya saya dh bersedia. Rasanya saya mampu tewaskan mereka. Tak mungkin lah usaha saya selama ni sia sia je kan? Mental dan emosi pun terganggu tau. Asal tgh buat benda je, mesti ada puak puak dia menyibuk! Nak tahu strategy lah tu agaknya??? Permainan kotor tu namanya. Tapi, takpe. Selagi kite ada keyakinan dalam diri tu, takde masalah. Sbb macam saya selalu ckp kan, ‘apa apa pun, kite kena yakin dgn diri sendiri. If kite pun tak yakin dgn diri kite, mcmana kite nak yakinkan org lain, ye dak?’ πŸ™†πŸ»

So, YES. Saya dah bersedia and saya yakin yg saya akan menang!! πŸ™‡πŸ»‍♀️

Nyamuk? 

Sapa kat sini pernah kena denggi? Ini salah satu yg disebabkan oleh nyamuk kan? Nyamuk Aedes. Yang badan belang2 tu, mcm baju banduan dalam kartun tu. Saya penah kena denggi. Masa tu tahun 2014. Dlm bulan September / Oktober tu. Satu minggu saya duduk kat hospital! πŸ₯

Bila kena denggi, badan kite jadi lemah sbb platlet darah kite turun. Bila platlet darah turun, badan kite tak cukup sel2 nk proses or repair antibodi sedia ada. Sistem imunisasi kite pun terus jadi sangat weak and kite pun jadi lesu and tk bermaya. Demam panas? Kite tak berapa nk demam pun sbnrnya. Sbb masa saya kena tu, mmg lah rasa lesu dan lemah. Oh. And lagi satu, sejuk! Sejuk betul, mcm nk bawak selimut pegi ofis!!! ,Padahal kat ofis, saya ni selalu komplen ckp aircond ofis tu dh lama tk servis so setiap hari mmg panas. Jadi, bila saya start rasa sejuk tak pasal and at times rasa nk pengsan, so pegi lah doktor. Lepas tiga kali amik darah, dpt reference letter ke hospital and disahkan denggi! Kehidupan masa diserang denggi mmg horrible. Masa dh mula rasa lesu tu and sebelum pegi doktor utk amik darah, saya tgk kat tgn bila kawan tegur… ‘nape tangan kau merah ni? kau ok tak?’ Tengok kat tangan, abis kulit saya dari siku ke pergelangan tangan ada bintik2 merah tk ikhlas. Haha. Macam nk taknak muncul, tp visible to the naked eyes. Sbb if tak, cane kawan saya leh nampak kan? Masa tu tk terpikir pun denggi pun. πŸ€’

Nutriferon Membantu Untuk Menaikkan Platlet Darah Untuk Pesakit Denggi

Perut nyanyi nyanyi ni, lapar Tuhan je lah yg tahu. So, makanan sampai kt katil, excited betul. Sbb makanan hospital tu mmg lah sgt mewah; ayam, daging, salmon (ni favourite saya ni! Favourite sangat2), telur, etc. Dah lapar, lagi lah semuanya nampak hebat kan?? Tapi the moment nak masuk mulut je, terus rasa loya and mulut as if berkata, ‘oi, apa ni nak bagi makanan??? Taknak lah!!! Muntahhh karang nak???’ 😷

Haa… camtu lah. Selera makan mmg takdak. Tapi if cuba usahakan jgk makanan masuk mulut tu, ha… senyum je lah. Sbb lidah rasa pahit and semua yg kite rasa dgn lidah pun jadi pahit. Tak best. Serious tak best langsung! πŸ˜ͺ

Kurus Dengan Shaklee Tapi Bukan Dengan Denggi




Sapa nk kurus tu, denggi ni mmg boleh turun berat badan. Turun cepat betul. Saya seminggu kt wad sbb denggi; tp doc bagi MC two weeks utk recover. The whole two weeks tu mmg payah nk makan and saya turun almost 5 kilo utk two weeks, just sebab  nyamuk seekor tu. Crazy tak? Masa kat wad, nurse akan dtg amik darah between 4-5 kali. So, lepas cucuk kt lengan if dh lebam sebab byk sgt, then atas tgn plak. If kiri dh lebam, pi kanan plak and that is how my routine was back then when I was warded! Boring tahu? πŸ’‰

Kurus Dengan Shaklee Tapi BukanDengan Denggi

Lepas je balik dari hospital and start recover, saya jadi emotional bila nampak nyamuk, walaupun hanya seekor anak nyamuk! Mesti beria nk tampar dia sbb taknak kena denggi or masuk hospital lagi. Kadang2 ada nyamuk yg suka menyanyi kan? Yg sibuk nak announce dia dah sampai tu. Yang suka nyanyi dekat2 dlm telinga sampai terkadang tu, tersadung agaknya, sebab termasuk sikit dlm telinga. Ada kan, kan? Yang tu lagi annoying. So, over times… mmg saya habis habisan lah bencikan nyamuk. πŸ”«⛏πŸ’£πŸ›‘πŸ”ͺ

Then, recently. Balik dari Abu Dhabi. Nyamuk dah start nk cari pasal pulak. If ada 4 org dekat living hall tgk TV, dia mesti datang kacau saya sorg! Adik pompuan saya ke, adik sulung laki saya ke, mama saya ke (btw, dierg semua tu darah jenis O, katanya mmg nyamuk tk berapa nk suka. saya jenis A) … semua tk nampak pun nyamuk tu ada, apatah lagi diserang kan?? Balik balik saya, balik balik saya jgk yg kena. Mula lah merah sana sini, kesan gigitan dia tu. And pastu it gets worse, bila if saya digigit seekor nyamuk, the usual red bump tu akan timbul. Ok, takpe. But the next day, yg bump kecik besar 10 sen tu, akan jadi besar mcm bola tennis and membengkak! Rasa gatal and sakit at the same time. Dia akan stay camtu at least utk 5 hari before it poof, gone. Yes, gone. Based on my research, dlm dunia ni ada about 3500 species nyamuk and what I had is an allergic reaction to that one type of species. Sbb tu lah. πŸ“ŠπŸ“ˆπŸ“‰πŸ“
And sbb tu jgk saya tk puas hati. Tak puas hati sbb, ‘amboih! nak cari species lain plak?? nk buat saya allergic pulak kali ni?’ takleh jadi and takleh terima, so mama pun hadiahkan ‘cadangan’ utk banteras si nyamuk ni. ‘Mosquitoes Zapper Racket’ 🏸 ataupun in Bahasa, nama dia ‘Raket Nyamuk’!! Haaa… okay, mama tak beli pun. Ni dh mmg ada dlm store before ni, tp takdak sapa kena gigit nyamuk sebyk saya dlm rumah ni. Hihi. 😬

So, apa lagi? War lah saya hari2 and merah2 kat tangan makin takde. Paling seronok bila if kena sekor nyamuk, kite akan bunyi ‘Zzzzappp!!’ Wah, the best! And ini adalah option terbaik utk gaduh ngan nyamuk tu sbbnya, dia tkde bau chemical yg tk elok utk kids tu, dia tak yah nk spray2 and rosakkan sistem pernafasan kids kan, especially yg baby kecil2 tu. And ini ialah option yg tak beracun, sbb takde bahan chemical terlibat nk buat dia, sbb dia ialah menggunakan elektrik je pun. But tolong hati2 tau jgn bagi kids dekat dgn ni and pastikan dah ‘off’ dia, sbb hari tu saya penah terzappp jari sendiri! Haha. Sakit jgk lah, cuma rambut je tak tegak naik! ⚡️πŸ™‡πŸ»‍♀️

Jadinya, yes. Skang hidup saya lebih bermakna sbb takde lagi (or tak berapa nk ramai!) kumpulan nyamuk yg serang saya. Pi lah kedai beli Raket Nyamuk tu! Eh, tak tak. Saya tak jual 🚫❌⛔️and tak ni bukan pun review berbayar. Haha. Saya cuma nk cite πŸ’¬πŸ—― disappointment saya dgn nyamuk dan kegembiraan saya dgn raket nyamuk saya tu.

Hmm.. ok lah. Itu saje utk kali ni. Nnt kite jumpa lagi.  πŸ™‹πŸ»
Awak penah kena denggi? Ha apa kata, cuba kongsi sikit cite awak kena denggi tu. ☺️

Related Articles

0 comments: