In Bisnes Online Cara Buat Bisnes Online Hutang Lama PTPTN superstars tsunami tsunami shaklee

Cara Bayar Hutang PTPTN Dengan Bisnes Online Shaklee

Orang Kaya Baru,
Seronok Bukan Main Dapat Duit Sekepuk!
Mudahnya zaman sekarang ni kan? Especially, bila internet dah wujud macam sekarang ni. Semua pun dengan teknologi moden yang serba canggih. Macam Bisnes Online Shaklee ni, siap boleh buat online? Kurang bersusah payah, malah senang sesangat lah! Bayangkan tak perlu pun nak pakai cantik cantik untuk appointment dengan prospek kan? Duduk rumah pakai baju tido kelawar sampai pegang Milo secawan dan roti sekeping pun dah boleh dah! Klik, klik, klikk…! Eh, dah siap satu transaksi. Betul tak? Senang nak cari duit, asalkan usaha dan niat tu ada. Siapa pun boleh buat Bisnes Online Shaklee ni, yang penting ada kesungguhan nak buat lah kan? Sebab tak perlu nak ada duit untuk jadi modal beribu ringgit pun, tak perlu langsung lah. Asal ada fikiran yang waras, pandai taip kat laptop/desktop/smartphone (asalkan ada satu!) and dah! Sekejap je kan? Untung lah budak budak muda sekarang ni.


Fikir pasal zaman muda muda dulu, ada tak antara awak ni yang ‘cari pasal’ untuk belenggukan diri dengan ‘pinjaman pendidikan’ dari PTPTN??? Saya pun ada. Saya dapat pinjaman PTPTN tu dalam tahun 2000, bila saya start kursus QS kat main campus, UIA. Masa memula dapat duit tu, hoih! Seronok bukan kepalang. Macam ‘Orang Kaya Baru’ (OKB) lah perasaan masa tu. Ye lah, dapat in yearly basis (ke semester basis eh? tak berapa nak ingat pulak dah!). Tapi yang penting, dapat in ‘bulk’. Bila tahu duit nak masuk dalam akaun minggu tu, adoi! Tiap tiap hari ni pegi check balance kat ATM, tak sabar sabar nak ada huge amount of money dalam akaun bank! Adoihai! Itu cerita duit tak masuk lagi kan? Bila duit dah masuk, oi! Macam kera kena kapur! Excited tu toksah nak cerita lah! Sikit sikit asal time lunch je, haa… lunch lauk hebat je selalu. Maklumlah, duit dah masuk! Dah jadi OKB lah katakan. Ye lah, selama ni tak pernah lah akaun bank tu nak ada amaun lebih dari RM3,000 tapi rasanya masa time saya tu, satu semester RM6,500 kot, pastu sebab course yang ala ala technical, saya dapat RM500 extra, so jadilah total setiap semester RM7000! Mau tak seronok ada duit banyak cenggitu dalam akaun?? Seronok weh!!

Bila habis belajar, dapat lah kerja consultant QS medium-size. Kan saya pernah bagitau yang saya tak berapa nak gemar sangat pun kursus QS masa belajar dulu and lepas grad, macam tak dapat sangat the vibe yang ‘seronok ke nak keja ni?’ so bila kena keje pun, ada lah perasaan yang tak berapa nak buat pun benda ni. Maybe jugak sebab baru nak sesuaikan diri dengan ‘dunia luar’? Dunia kerjaya dan bukan mimpi? The ‘real deal’ kata orang? Tapi macam biasa lah, if ‘minat’ tu takde, memang susah lah nak buat apa apa pun! Bayangkan awak suka orang lain, tapi disuruhnya kawen dengan cucu Pak Dollah? Apa rasa masa tu? Tak syok lah kan? Ah, lebih kurang lah saya masa tu. Lompat keje sana sini. Masa tu tak jumpa lagi the best of it, keja ni. Tapi akhirnya mula get hold of it dan mula suka kat keja tu bila dah matang sikit lah kan.

Keluar je dari UIA dan bila dah mula keja, PTPTN mula hantar surat suruh bayar! PTPTN time tu dah start kira hutang kita yang tertunggak lah kan? And masa tu, mula lah rasa burden. Rasa sakit hati sebab PTPTN nak mintak duit! Haha. Tak sedar diri dah berjoli sakan bila dapat duit sekepuk hari tu. Melampau kan? 

Bebas Hutang PTPTN adalah
SUPER AMAZING
Tahun demi tahun, ikut dan je nak bayar bila and berapa. Padahal boleh je nak tolak duit bulan bulan gaji. Tapi ye lah, takde hati nak bayar kan? Rasa beban lah kononnya! Lepas macam macam jenis drama dengan PTPTN, Mama (sebab dia bising kenapa tak nak bayar PTPTN) dan bertahun tahun lepas tu, saya akhirnya berjaya (alhamdulillah!) selesaikan hutang tertunggak tu secara lump sum tahun ni (2016). Seronok lah, memang seronok! Sebab akhirnya ‘debt-free’. Bebas hutang! Rasa macam dah keluar dari penjara pun ada!

Jadi, main point yang saya nak sampaikan ni ialah, masa mula mula kita tahu kita dapat sekepuk duit atas riba dan lebih lebih lagi masa tu kita muda belia dan tak tau nak pikir panjang, SERONOK memang lah perasaan MUTLAK masa tu. Memang sangat sangat faham situasi tu. Tapi, kebanyakkan kita, bila time kita jadi student, kita ‘enjoy life’ biasanya kan dan benda kecik pun excited! Bila nak bayar tu yang suka nak merengus tak pasal kan? 

Sekarang ni, bila dunia kita dah sangat advanced dengan teknologi moden yang serba amazing to the fullest ni, internet laju dan semua benda boleh nak buat online; shopping boleh online, bersembang boleh online, baca suratkhabar online, etc. secara tak sedar, benda ni banyak jugak kebaikan dia, if kita tengok dari sudut yang bawa kepada kebaikan, betul? Contohnya; bila saya dah fully involved dengan Bisnes Online Shaklee dan saya mentioned betapa ‘risk-free’ dan mudahnya keje ni, terus saya terfikir! Bebudak sekarang yang sibuk belajar kat uni tu; yang dibelenggu dengan pinjaman PTPTN tu especially (sekarang awak tak sedar, sbb sekarang tengah syok pegang duit! tunggu bila grad nanti!)… kenapa tak mulakan Bisnes Online Shaklee dari sekarang??? Kalau buat sungguh sungguh dan ikhlas, tak perlu hook on kat monitor tu sampai 24jam tak henti pun, boleh bantu awak bayar hutang PTPTN tau nanti!! Terus tak perlu nak usik duit kerja ofis awak bila grad!

Senang sangat sangat, rugi betul if tak amik peluang ni. Sebab bukannya dia amik masa awak bersungguh pun! Spend few hours (minimum mungkin 1-3 jam?) then awak dah boleh dapat duit bulan bulan tanpa nak bersusah pun. Seronok tak camtu? Ini baru orang kata SERONOK! Bila dah grad nanti, kawan kawan lain sibuk keja dan mungkin ada antara mereka yang akan end up macam saya punya kisah hidup tu jugak, who knows? Tapi awak… awak dah settle! Awak dah takde masalah. Awak dah siap siap satu karung duit simpanan hasil jualan produk Shaklee secara part-time haritu and dah ready nak pi PTPTN bayar hutang lama tu and sedetik lagi nak jadi ‘debt-free’. Bebas hutang! Best tak camtu?

Boleh Mula Menyimpan, Bukan Saja Untuk
Bayar PTPTN tau!
Ha, saya memang rasa rugi yang saya tak kenal Shaklee dari awal. Sedikit kecewa tak dapat Daftar Jadi Ahli Shaklee dari mula. Tapi, setiap kejadian ada hikmah dia kan? ALLAH kan sebaik baik PERANCANG? If saya dah kenal Shaklee lama, saya takkan ada peluang nak cerita pengalaman saya ni dan mintak adik adik uni yang masih belajar yang baca blog saya ni jadikan teladan, betul tak?? (okay, sekarang saya rasa sangatlahhhh TUA! Haha…). 

Jadi, kalau awak rasa awak nak ‘take this challenge’ untuk selesakan hidup sendiri di masa depan dan tak nak dibelenggu dengan surat surat kutip hutang dari PTPTN ataupun taknak serabut kepala otak nak buat buku lejar dalam kepala setiap bulanan… meh Daftar Jadi Ahli Shaklee hari ini dan mula buat duit untuk langsaikan hutang nanti!

Saya akan bantu awak, jangan risau. Saya akan bantu awak untuk jana pendapatan yang lumayan, setangga demi setangga, sampai awak mampu untuk berdiri sendiri. Okay? Apa tunggu lagi, klik Saya Nak Jadi Ahli Shaklee Sekarang Juga dan awak hanya tinggal 3 minit dari mendapat gelaran seorang yang BIJAK PANDAI sebab berupaya untuk BERFIKIRAN LOGIK dan menjadi PENGEDAR SHAKLEE yang hebat! Okay?

Sampai bertemu nanti. 


Assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: