In B Complex Shaklee Daftar Jadi Ahli Shaklee Daftar Shaklee Dopamine Estrogen Happy Hormones Kelebihan B Complex Shaklee Serotonin shaklee setiawangsa shaklee wangsa maju

Kelebihan Vitamin B-Complex Shaklee

Selamat berhujung minggu! Ceewahh! Riang ria tak awak rasa Cik Lisa ni sebagai seorang orang? Haha. Yelahh. Kalau kucing, seekor kucing ye dok? Kalau Cik Lisa haruslah seorang orang gittew!


Awak pernah ke ada masalah time memandu tu, tetibe rasa emosi nak marah tu memuncak muncak? Macam nak menjerit tak tentu pasal? Pastu rasa stress berkoyan koyan sampai nak menitik air mata. Memula je nak menitik. Tapi lama pas tu berjurai jurai lah pulak?

Ada ke moment dalam hidup awak tetiba rasa syahdu yang teramat sampai tokleh nak bendung lagi? 

Kalau ada rasa camtu, Cik Lisa confirm lah yang hormon kegembiraan (baca: happy hormones) dalam badan awak tu either dah berkurangan, tipis kuantiti yang ada ataupun poofff! Dah habis, hilang dan lenyap dari pandangan! Tahu ke? Tahu tak tu masalah yang serius?

Sebelum tu, Cik Lisa nak cerita dulu kisahnya kat awak ni tentang riang ria gembira dan sedih, syahdu mendayu dayu. Ha, itu tajuk yang Cik Lisa nak kongsi dengan awak malam ni taww! Ada kajian yang dijalankan oleh pakar pakar psikologi ni kan dalam artikel depa in Psychology Today tahun 2013.

Nak tahu apa mereka kaji? 

Adakah Peribadi (baca: positif / happy / riang gembira) Dipengaruhi Oleh Faktor Keturunan? Haa. Mencabar tak soalan ni? Secara detailnya; kalau macam seseorang tu gembira atau tak dalam hidup, itu sebab dia memang seorang yang negatif. 

Atau, dia semangnya takkan boleh jadi positif sebab ikut keturunan tok nenek dia memang negatif. So, toksah nak usaha beria sebab it won’t work. Betul ke? Awak rasa cemana? Logik ke yang peribadi seseorang tu nak ditentukan melalui keturunan? Adil ke kalau gittew?

Ha. Shockingly, ikut study yang mereka dah jalankan… YES! Memang faktor keturunan boleh bantu jadi salah satu sebab seseorang itu tak happy. Tak positif. Usaha lah cemana sekali pun, it just won’t work!

Ya ke it won’t work? 


Ikut kajian yang dijalankan, faktor keturunan hanya 33% daripada overall. So, tak lah tokleh nak ubah dah. Sapa kata tokleh? Takkan asyik nak salahkan keturunan? Macam kanser. Asyik asyik nak salahkan keturunan. Tapi, tahu ke yang lifestyle sebenarnya yang dalang dalam semua benda ni? 

Sama macam kencing manis. Toksah lah yakin yakin je nak kata keturunan penyebab utama penyakit kencing manis tu. Memang bukan lah! Lifestyle yang dalang semua ni tahu tak?

Ini makna dia, although sifat riang ria seseorang mampu dipengaruhi keturunan, tapi tak bermakna kita tokleh nak ubah betul tak? Kalau rasa perlu nak tips nak jadi positif, boleh refer entri blog Cik Lisa hari tu 7 Tips Kekal Positif Eksklusif Untuk Bilis Bilis Comel Yang Baru Mula Bisnes taw!

======
Jadi, kesimpulannya kan. Walaupun keriangan tu boleh dipengaruhi keturunan kan? Tapi, semua tu mesti datang dari kita sendiri. Our strong will kan? Apa kita nak. Kita buat. Mesti boleh. Konfem boleh lawan semua tu. Betul tak? 


So, nak lawan semua tu kita mesti tahu dulu apa yang boleh hasilkan keriangan dalam diri kita ni? Kat bawah ni Cik Lisa dah sesiap list out jenis jenis hormon yang ada dalam badan kita dan apa yang boleh aktifkan semua ni semudah ABC. Ceewahhh!

🍄 Dopamine


Ini neurotransmitter dalam otak kita yang create rasa seronok. Rasa suka dan riang ria. Contohnya; boss kat ofis puji pantasnyaa kita buat keje macam kilat! Hoih! Haa, bertambah tambahlah dopamine dalam badan kita.

🍄 Serotonin


Ini pun neurotransmitter juga dalam otak kita untuk tingkatkan mood kita seharian. Kengkadang ada orang yang mengalami tekanan perasaan, siap kena amik ubat bulanan kat doktor pakar sakit jiwa untuk bekalan anti-depressant pills sebab nak tenangkan perasaan dan mood mereka supaya stabil taww!

Nak kekalkan hormon serotonin mereka di paras yang direkemenkan. Fuhhh! Ingat senang ke nak gembira?


🍄 Oxytocin


Ha. Ni special sikit. Kengkadang orang refer sebagai hormon kasih sayang atau love hormones. Ceewahh! Haa. Dan ni senang sungguh nak muncul dalam badan kita taww? Bila duduk tepi orang tersayang, terus terciptalah hormon oxytocin ni yang boleh buat kita riang gembiraaa! 


Haa. Dengar gittew pun dah rasa suweet kan? Hati penuh berbunga bunga tulips warna warni segala kannn? Kan? Mengaku je lah. Betui dak?


🍄 Estrogen


Ini pulak, membantu untuk hasilkan serotonin dan sekaligus menghilangkan rasa cuak semua tu. Ni untuk awak tenang setenang air di kuala. Haa, gittew. Haha. Untuk ni, kita kena pandai manage stress. Tokleh nak emosi tak tentu hala. 

Tahu ke estrogen mula mengurang bila seseorang tu dah masuk era menopause? Haa. Cuak tak? Terus jadi tak tentu hala bila menopause sebab estrogen dalam badan berkurangan? So cemana nak buat?


🍄 Progesterone


Yang ni bantu kita tidur nyenyak bagaikan seorang bayi kecil yang comeyy. Bantu kita untuk elak rasa cuak, tak sedap hati dan emosi yang tak stabil. 

Sama macam estrogen, progesterone pun akan berkurangan bila seseorang tu masa era pre-menopause lagi (between 35-40) taww? So, sejak mendekati umur ni lah seseorang tu boleh diserang anxiety attack, emotionally unstable dan sebagainya taww. 

Sebab tu kita kena pastikan diri kita gembira sepanjang masa kan? Macam Cik Lisa ni. Cik Lisa kan dah 36 tahun ni taww? Haa. Terkejut tak? 

======

Macamana Cik Lisa kekal riang gembira sentiasa? 


Mudah je tahu tak? Cik Lisa cuma pastikan hormon serotonin Cik Lisa di tahap yang recommended taw! Sebab tu Cik Lisa always pastikan B-Complex Cik Lisa ni tak pernah takde dalam almari supplements kat rumah ni. 

Sebab B-Complex kan mengandungi beberapa Vitamin B yang dikumpulkan banyak banyak untuk jadikan satu pil gabungan tu, yang kita dok refer to as B-Complex tu kan (ada B1, B2, B3, B4, B6, etc.) dan selain dari berfungsi sebagai energy booster, B-Complex ni jugak ialah sebagai happy pill Cik Lisa taww?

Happy pill? Sebab B-Complex ni mampu menghasilkan hormon serotonin so sah sah lah mampu pastikan kandungan hormon ni cukup dalam badan kita. Bila hormon serotonin tu cukup dalam badan kita ni, gembira riang ria di hari raya lah diri kita ni kan?

Ha. Syiokk kan B-Complex Shaklee ni? 


Kat bawah ni jugak, Cik Lisa nak kongsi Live FB yang Cik Lisa post semalam di FB Cik Lisa tentang B-Complex dan hormon serotonin ni untuk awak santai santai tonton dan gelak gelak riang okeh?

Atau nak terus dapatkan combination B-Complex + Vita-C Plus pun obviously lah boleh kan? 

Dan. Sapa yang tak add Cik Lisa kat FB lagi, jemput jemput lah add okeh? Nanti Cik Lisa laju laju approve okeh?


Terima kasih semua dan assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: