In pengedar shaklee wangsa maju Superstars Shaklee tsunami shaklee

Kasih Sayang Itu Penting

Nak Jadi Ahli Shaklee dan Buat Bisnes Shaklee Online bukan lah mudah. Tapi tak jugak susah. Setiap orang akan ada extra knowledge dgn perkara or subject yg dia belajar masa study dulu.

Kepakaran tu dtg sbb itu lah subject yg dia belajar bertahun utk master kn pengetahuan dia, that’s how a person ada expertise dalam sesuatu bidang.

Itu ialah generally, apa yg berlaku utk setiap manusia. Ini general ya, but unless it diverts daripada norm, then it’s a whole different story sebab itu dah masuk under a specific term kan? πŸ€“


Contohnya; dulu saya belajar QS. Quantity Surveying or dalam Bahasa Melayu, it is known as ‘Ukur Bahan’. So, dalam masa 4 tahun lah saya belajar mcm2 cabang utk profession sebagai seorang Jurukur Bahan; a Quantity Surveyor.

Macamana nk measure lantai, dinding, ceiling dari setiap sudut. Utk kemasan lantai ke macam jubin seramik tu, satu keping boleh cover berapa kaki persegi. Then selain ukuran and method of measurement dia; saya jugak didedahkan dgn nama2 yg digunakan utk sesuatu perkara.

Macam bila kite nak buat dinding konkrit, apa yg kena ada? Sah2 lah kena ada konkrit kan? But sebelum tu, kena ada ‘mould’ ataupun sarang utk nk tuang konkrit tu nant. Sbb konkrit tu kan cair, bukan siap2 dh keras jadi seketul wall cenggitu.

Sarang tu pulak, guna plywood. Tapi lain kegunaan dia, lain pulak ketebalan kayu plywood yg nak dipasang. Dah siap sarang tu, nak kena atur besi pulak. Sbb konkrit tu mesti perlukan sokongan rod2 besi tu utk jadi strong, if tak, angin kuat sikit nnt, roboh pulak rumah Pak Seman tu!

Dah nk pasang rod2 besi ni, nk kena tahu pulak, saiz mana nk guna? 12mm diameter ke, 16mm diameter ke or 10mm diameter dah sufficient utk dinding tu?

Selain dari item2 atau construction elemen yg saya perlu tahu, saya kena pulak biasakan diri saya tentang harga2 setiap bahan construction ni. Sbb kadang2, QS ni direfer sebagai accountant utk pembinaan sesebuah bangunan/jalan/etc. 🏒🏑🏠🏬

Dulu masa belajar, saya tak berapa nk minat buat QS ni. Sbb mulanya, kami semua masuk dlm course Matrikulasi Asasi Binaan di UIA, Petaling Jaya. Masa kursus matrikulasi tu, pelajar diberi option samada nk buat setahun atau dua tahun.

Tapi, lepas beberapa minggu bermula, saya dioffer utk siapkan matrikulasi dlm masa setahun. Ekspress kata Dekan saya waktu tu. So, tak sabar nk masuk Main Campus, saya pun setuju. Satu tahun kat matrikulasi, sangat interesting.

Sbb belajar mcm2 tentang design, lukisan pelan, ideas, semua mcm seronok. Sbb semua subject tu menjurus kepada designing. And mmg memula saya register utk kursus Architecture. Walaupun tak pandai nk melukis, tp pengalaman belajar selama setahun tu buat saya pandai sikit lah dari biasa.

Masa tu lah saya belajar kenal pen sbnrnya ada byk thickness mata dia tu. And setiap saiz tu adalah specifically utk hal2 tertentu. Seronok, sbb tk pernah tahu pun pasal ni sebelum ni. 🌀


Pejam celik, pejam celik… setahun pun berlalu. Kami pun apa lagi, tak sabar2 lah nk masuk Main Campus kt Gombak tu. Maklumlah, nk mulakan hidup baru sebagai student uni kan? Masa matrikulasi tu tak rasa sgt, sbb branch kt Petaling Jaya tu kecik.

Tak rasa mcm universiti sgt, more like kelas tuition? Satu hari, Dekan announced yg setiap pelajar yg nk ke Main Campus, dah diaturkan nk masuk kursus apa and basically, mmg tkleh nk tukar lah pendek kata. Ish, apa pulak camni.

Sbb masa tu cuma ada kursus seni binaan (architecture), landskap binaan dan pembangunan bandar & wilayah (urban planning). Masa tu semua rasa cemas. Last2 saya dpt tahu, saya dapat Ukur Bahan??? πŸ“πŸ‘·πŸΌπŸ‘·πŸΌ‍♀️

For a start, hape benda tu??? Tak pernah dgr pun? ⁉️

Later baru lah tau apa itu ukur bahan yg sebenarnya. Ish, taknak lah. Dulu masa skolah pun mati2 tk berapa nk suka kelas matematik. Pastu masa kelas Ekonomi Rumah Tangga, bila kena buat accounts, menyumpah seranah tak suka.

Then masa Form 4 & 5 bila kena buat accounts pun macam meracau?? Ni nak buat another calculations course??? Ish. Mustahil lah! Akhirnya saya buat keputusan nak jumpa Dekan and merayu. Tak dapat.

Mmg tk dapat. Katanya, ‘it’s a good course. you will be the first batch. it’s a good exposure’. Apakah?? Siap jadi tikus putih pulak dah??? No way! 🐭


Tapi, sebab kite ni hanya student dan dia tu Dekan, sah2 lah tak kemana rayuan tu kan? Stuck lah 4 tahun buat kursus yg tk pernah terfikir pun nk buat. How do I find it? πŸ€”

Amazing!!! Mmg lah it was a struggle at first. Setiap benda mula2 mestilah susah kan? Tktau apa. Lebih2 lagi, tktau pun nama Ukur Bahan tu sampai lah kena terpaksa masuk.

But dari hari ke hari, dah makin interesting. Mcm2 benda baru kite tahu. Dulu tktau pun yg tingkap ada byk jenis nama dia.


Pastu lain2 tingkap, harga pun lain2. Pintu yg kt kedai runcit tu pulak, yg tarik dari atas ke bawah tu, nama dia roller shutter. Dulu, tahu ke tu napa apa? Mmg takkk lah kan? So, sebab pikirkan ini benda yg menarik. And tk semua org tahu benda ni.


And sbb dh nature saya ialah seorg yg nk tahu, curious, so it works so well! It grows in me. Then bila dh start keje, Allah bg rezeki melimpah ruah! Bukan lah in terms gaji membuak2. Tapi rezeki tgk negara org. Dpt keje luar negara sana sini.

Keje dgn mcm2 org. Buat mcm2 projek. And alhamdulillah bila pikir balik dikurniakan sifat nak tahu ni yg lebih dari org lain, sbb dgn sifat curious yg saya ada ni lah, saya mampu belajar mcm2 benda.

Subhanallah kan, kuasa Tuhan. Daripada takde hati nk buat, sampai menjadi seseorg yg competent dlm kerjaya tu. Sungguh saya bersyukur. πŸ™πŸΌ


Now nak buat Shaklee?

Nak jadi independent distributor utk Shaklee? Mmglah Shaklee awal2 dah put disclaimer, semua supplements dia tu bukannya utk cure penyakit, bukannya utk menyembuhkan penyakit kronik.

Shaklee ni sbg supplements. Sumber vitamins tambahan. πŸŠπŸ§€πŸŒ½πŸ―

‘But still… awak tu QS?

Mana nak tau apa yg perlu, apa yg baik, apa yg patut disarankan?’

Betul tu.

Tahu ke saya nk approach prospek? Tahu ke saya nk ckp apa nnt? Tahu ke bila dia start sebut nama2 penyakit, and saya terus akan tahu apa solution supplements yg sesuai utk dia? Makin parah lah nnt if tersalah rekomen kan? Apa pulak kesan sampingan dia nnt? Ini kena mengena dgn nyawa org, hal besar ni bukannya kecik. Toksah lah dok buat main, acah acah try. Bahaya ni.  πŸ˜³

Betul. Dulu mmg pikir camtu jgk. Gila ke, tak takut? Mesti takut. Tapi benda yg sama jgk jadi masa keje dulu and bila diberikan kepercayaan utk close kan utk harga subcontractor utk sesuatu kerja.

Dah lah bermain dgn duit company; tentukan tinggi rendah harganya. if rendah, bagus. If tinggi, dah rugikan company ye dak? Pastu pulak, bila saya dah decide utk subcontractor A tu buat konkrit misalnya, kalau structure tu jatuh cemana?

Dibuatnya ada org bawah tu? Semua tu tak fikir? Mesti lah fikir. Sbb tu lah ambik tahu. Sbb tu lah tak amik mudah. πŸ‘πŸΌ

Sama dgn skarang. Betul. Saya bukannya nutritionist. Saya tahu sgt tu. Tp saya Daftar Jadi Ahli Shaklee dan mula buat secara serius, saya ada kumpulan. Walaupun sebenarnya ianya lebih dari sebuah kumpulan bisnes.

But it’s more like a family. Aura kekeluargaan tu sgt2 kuat. Although saya baru masuk seminggu join Shaklee sbg independent distributor dan utk berbisnes sekaligus merangkap about seminggu saya kenal ahli keluarga bisnes saya ni, dgn Mami Salwa sbg Mami utk keluarga kami dalam Superstars family; semua melayan saya mcm dah lama kenal.

Tak lokek ilmu langsung. Padahal takde sorg pun dari mereka tu yg kenal saya sebelulm ni. Menjawab semua persoalan saya tak kire waktu. Pasal nutrisi, vitamins, supplement, isu2 kesihatan, kandungan setiap supplements dan semuanya lah.

Mmg betul ada bahan bacaan di mana2 tentang produk Shaklee ni, tentang semua isu yg saya katakan tu di internet atau buku2 kesihatan kan? But apa guna teks bacaan dlm buku semata2?? Pemahaman kite tu bila baca, sama ke or betul ke seperti yg nak mereka sampaikan bile buku tu ditulis?

Mmg saya akui, selain poster2 yg disediakan oleh family Superstars saya and Mami Salwa, especially… saya ada juga buat research sendiri utk lebih memahami semua isu tu.

Kire org kata, ‘additional effort’ utk dapatkan ‘additional information’ nk brief prospek kan? Tapi setiap kali tu jgk if saya rasa tk pasti ataupun nak second opinion, saya mmg refer ahli keluarga saya. πŸ‘¨‍πŸ‘©‍πŸ‘§‍πŸ‘§πŸ‘¨‍πŸ‘©‍πŸ‘¦‍πŸ‘¦

Saya taktau and tak kisah lah apa yg terjadi dalam ‘rumah’ keluarga Shaklee yg lain. 🏑Tapi, yg saya pasti mmg lah saya sgt2 dan amat bersyukur dan berterima kasih pada Allah sbb dia temukan saya dgn Mami Salwa dan suaminya.

Atau lebih mesra dikenali sbg Apak, pastu Mami plak kenalkan saya dgn adik beradik saya yg lain. Mungkin umur saya dh 35 ni, buatkan saya tua di kalangan anak beranak yg lain?

Tp dari segi seniority, walaupun mereka tu muda dari saya, tp if mereka dah lama dalam keluarga Superstars saya ni 🏑, mereka tetap kakak2 dan abg2 saya yg baik hati.

Taktau lah nk explain cemana, tapi mmg rasa lah kasih syg yg dicurahkan tu. And sbb kasih sayang yg saya rasa ni lah, saya semakin yakin dgn kedudukan saya dan pilihan saya nk buat ni secara serious!

Takde satu pun antara mereka yg ada hasad, atau pun riak atau kedekut ilmu; kasar?? Rude?? Menyampah dgn kehadiran ahli baru? Langsung takde. πŸ˜‚Mungkin awak terfikir, mana lah saya nk tau, bukannya saya boleh baca fikiran orang lain kan? ☺️

Tp kite akan tahu jika seseorg tu tak suka dgn kehadiran kite, gaya tohmahan dia, atau gaya sarcastic seseorg tu kan? 😊 Ntah lah. Yg pasti, ahli family Superstars yg dibimbing oleh Mami dan Apak mmg di ajar utk tolong menolong, bantu membantu sbb kite semua satu keluarga. ☀️πŸ’ž

Dgn kekeluargaan ni lah, saya ceria nak menghadapi hari2 yg akan dtg dgn Shaklee, inshaAllah. ☺️

Terima kasih Mami, Apak dan adik beradik Superstars family!!! 😘

Saya sayang kamu semua! πŸ˜πŸ˜˜πŸ’žπŸ‘πŸΌ

Sangat sangat and semoga Allah balas jasa baik kamu semua yg sabar dan gigih bimbing saya. Jgn pernah jemu dgn persoalan saya ya?

Ish, sebak plak tetibe, πŸ˜‚πŸ˜….

Tapi, jika awak nak turut sama bersama saya meluaskan empayar Keluarga Shaklee Superstars ni dan nak Daftar Jadi Ahli Shaklee untuk mendapatkan kelebihan beli Shaklee Dengan Harga Ahli yang sangat hebat tu, jangan tunggu lama lama okay?


Terima kasih dan assalamualaikum. πŸ™‹πŸ»

Related Articles

0 comments: