In Aura Positif Itu Penting Bersyukur Itu Wajib Bisnes Online Hati Dan Perasaan Manusia Ciptaan ALLAH Yang Terbaik Nilai Positif shaklee setiawangsa shaklee wangsa maju Superstars Shaklee

Kenapa Manusia Adalah Makhluk Ciptaan ALLAH Yang Paling Sempurna?

Manusia ni kan, satu satunya ciptaan ALLAH yang teristimewa. Sebab apa? Sebab kita ada emosi. Kita ada hati dan perasaan. 

Kita boleh rasa setiap satu tu dan terkesan cenggitu je. Manusia ni lain dari ciptaan-Nya yang lelain tu. 

Macam pokok. Deretan pokok kat tepi highway tu takde hati. Takde rasa. Macam kita. 

Macam kura kura. Arnab. Ataupun kucing, anjing dan tikus. Semut. Semua tu hidupan yang dicipta oleh-Nya jugak. Tapi, mereka takde perasaan macam manusia. 

Mereka tu masuk kategori haiwan dan tumbuhan. Manusia ni paling istimewa, gittew lah besarnya nikmat kita semua ni, wujud kat dunia ni sebagai seorang manusia. 

Subhanallah. Hebat kan Pencipta kita tu?

Kekadang, Cik Lisa ada dengar orang kata,

“Syok lah kau kan, orang kata apa pun tapi kau rilek gittew je. Maklumlah. Hati kering, boleh lah buat gittew. Aku hati tisu, lemah sikit. Tokleh chill macam kau tu”

Tapi, awak tahu ke apa yang bergelodak kat hati yang awak baru panggil hati kering tu? Mungkin dia ada ketahanan mental yang ohsem dan boleh nak buat buat rilek gittew kan? Who knows? Hanya ALLAH je yang tahu apa yang dia rasa dalam hati dia? Betul dak?

Bila ada ahli keluarga atau sedara terdekat kembali ke rahmatullah, manusia menangis. Sedih sebab kehilangan insan tersayang. Menangis tanda kita semua ni beremosi. 

Kalau lah kita semua ni takde hati dan perasaan, atau hati kering (terminologi baru bebudak abad ini), adakah kita akan nampak semua jemputan bergelak ketawa masa majlis tahlil untuk kematian seseorang???

Pastu pulak, cer bayangkan hari riang gembira seorang girl yang dapat a bouquet of flowers dari boipreng dia sebab si boipreng acah acah surprise hantar flower boy pi deliver bunga kat ofis girlpreng dia. Sengih sampai ke telinga. 

Dalam hati seronok berdansa, hati berbunga bunga. Silap silap kembang setaman rasa di jiwa. Sebab apa? Sebab seronok lah, ada orang kisah dan sayang. Ada orang ingat dan buat sesuatu yang ohsem gittew kat dia. Satu ofis puji puji, 

“Sweet lah boipreng you! Macam dalam movie omputih! Jeles ai!”

Haih! Makin sengih lah si girlpreng tadi. Sampai cramp jap tulang rongga pipi. Sebab tak henti henti sengih dari pagi. Sapa tak seronok bila dapat boipreng caring maring gittew, sampai satu ofis pun tahu! Siap jeles pulak tu!

Tapi, kalau manusia ni takdak perasaan, takdak hati dan rasa dalam tu, cemana? Tak fefeeling gittew, tak horror ke jadinya? Bila flower boy datang deliver bunga, si girlpreng kata thank you dan campak bunga tadi tepi kaki bawah meja. 

Dok diam diam gittew sampai ke petang. Alih alih, sebab hati kering punya hal, silap haribulan, bunga tu takdak can pun nak duduk dalam pasu isi air. Entah entah, mati kering bawah meja gittew je, sebab lupa terus lepas campak situ masa dapat hari tu?

Bila Cik Lisa pikir pikir balik kan. Cik Lisa rasa ALLAH tu memang Perancang yang hebat. 

Manusia ni konfem ciptaan Dia yang terohsem. Sebab kita ada rasa. Ada hati. Ada perasaan. Dan feeling. 

Sebab tu bila kita rasa positif, laju laju jantung kita berdegup riang. Cepat cepat kita tahu apa nak buat. 

Fokus. 

Terus pandai nak buat itu ini. Sebab happy. Sebab seronok dengan suntikan aura positif yang tak putus putus. 

Sebab tu kita boleh survive dan tenang nak hadap semua tu.

Dan sebab tu jugak lah, betapa pentingnya kita tolak keladak negatif dari selow selow nak diam diam terserap dalam jiwa. Dalam hati. Dalam perasaan kita. Sebab bila sekali negatif dah ketuk pintu, dia takdak warning warning. Dia terus robek, koyak dan keladakkan jiwa kita satu persatu. 

Macam orang dulu dulu kata, sikit sikit lama lama jadi bukit. Tapi ni lain sikit. Selow selow lama lama jadi mellow. Bila kita dah tersekat, tersangkut, tercemar dengan keladak negatif yang super-horror tu, hoih!! Hati hati lah awak semua. Susah nak jernihkan balik jiwa dan raga tu! 

Jadi dah panjang lebar Cik Lisa dok pot pet ni, apa sebenarnya mesej terselindung di balik deretan dan susunan ayat yang makin lama makin bertambah perenggan ni? Haha. 

Cik Lisa cuma nak kata satu je. Cik Lisa nak ajak kita sesama bersyukur dengan nikmat ALLAH beri kat kita semua. Macam omputih kata, cherish the moment while you can. Ambik tahu tentang orang keliling kita. 

Memula kita akan rasa biasa biasa. Sebab manusia memang tak lepas dari norma kehidupan manusia biasa, yang suka sangat nak take things for granted. Tapi, tak semua benda yang kita plan tu akan jadi. 

Sebab sekali Tuhan kata that’s it for you, sekelip mata semua tu pergi tinggalkan kita.

Apa kata. Hari ni. Malam ni. Bagitahu kat orang orang sekeliling kita, terima kasih sebab ada dengan kita. Terima kasih sebab sabar dengan keletah kita. Terima kasih sebab selalu sokong apa kita buat selama ni. 

Sebab mungkin kita rasa yang dia akan ada je dengan kita sampai bila bila, but hey hey, who knows kan apa akan jadi esok hari? No one knows kecuali Dia yang Maha Esa. 

Cik Lisa cuma nak ingatkan diri sendiri. Dan untuk awak semua yang Cik Lisa cherish dari awal awal lagi. Hihi. 

Sebab Cik Lisa sendiri tak terkecuali dari melakukan benda yang kekita semua selalu buat tu. Yang take things for granted tu lah! 

Biasa lah. Kita kan manusia. Mesti lah kita ada buat gittew. Hihi.

Dan lagi satu. Nak ajak awak semua jugak. Untuk jom kekal positif. Sesama kita mengorak langkah dalam life kita memasing untuk jadi lebih baik dari siapa kita hari ini. 

Takmo duduk dan tunggu bulan jatuh ke riba. Takmo tunggu dan harapkan one day kita akan berubah. 

Kenapa perlu tunggu? Kenapa perlu chill chill dulu? Take action lah. Kata risk taker sangat. Kalau risk taker, awak tak perlu tunggu. Tapi kena mulakan dengan tindakan! Betul kan?

Ingat taww! Kena kekal positif untuk jadi lebih baik. Dan jangan lupa cherish the moment, sebab hari esok tu tak tentu lagi. 

Mungkin ada, mungkin takde. Takkan nak see how it pans out, baru nak nangis di bucu katil bila nasi dah jadi bubur? 

Masa tu nak menyesal, sorry lah weh. Tak ada gunanya. Ye dok?

Haih. Okay. Dah. Haha. Cik Lisa gatai tangan nak menulis. Hihi. Terpanjang pulak posting kali ni. 

Tapi betul kan? Jom sesama kita istiqomah untuk kekal positif dan jadi lebih baik dari hari ini okeh? 

And let’s lah sesama sebarkan aura positif kita untuk setiap orang di sekeliling kita biar berjangkit sesama, so harap harap dapat positifkan setiap orang yang kita jumpa. 



Allahu. Seronok kan bila ada dalam crowd yang super-positif gittew?

Ingat tu. Kita special. Kita ada hati. Ada jiwa. Ada perasaan. Kita bukan kekura. Bukan arnab. Bukan kucing atau anjing. Atau semut dan ikan. 

Kita manusia, sebaik baik ciptaan Tuhan. 

Ha. Spread the love. Bukan hanya rasa cinta atau kasih sayang taww! Tapi rasa kisah, rasa ambik tahu dan rasa seronok berpositif reramai gittew. 

Ok dah dah. Habis dah. Hihi. 


Selamat malam dan assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: