In Atasi PMS Dengan Supplement Shaklee Beli Shaklee Online Daftar Jadi Ahli Shaklee Period Pain PMS Set PMS Shaklee Shaklee Hulu Klang shaklee setiawangsa shaklee wangsa maju

Atasi PMS Dengan Supplement Shaklee

“Adoi! Sakitnyaaa peruuttt ni! Cemana nak pegi kerjaa ni?”

“Alaa… kenapa lah aku period time ni? Esok ni ada Management Meeting kot dengan bos bos besar! Mati lah kalau aku kena period pain esok ni!”

“Aduhhh! Esok test Add Math. Kalau period pain aku tak baik baik ni, mati aku ni! Takkan tak amik test? Nak mati ke?”


Pernah tak awak ada perasaan camni? Apa nak buat bila sakit camni tokleh nak elak? Rasa horror tak especially bila ada benda yang super penting kena skip semata mata sebab period pain ni? 


Ini namanya PMS ataupun nama penuh dia Pre-Menstrual Syndrome ni ialah bila kita rasa sakit ya amattt tu lah sebelum period dan kengkadang terbawak sampai during the period pun jugak kan? Alahh, yang kita mengkerekot kat tepi katil bila sakit perut yang rasa macam uuhh! 

Sakitnya sampai pejam pejammm mata pastu rasa kalau terpengsan pun lagi baik ni. 

Atau rasa tak syiokkk sesangat sebab perut dah bunyi bunyi jugakk tapi takleh nak makan pun, sebab sakit! 

So, nak buat apa apa pun rasa sangatlah hopeless and end up nangis sedu sedan kat katil sambil berdoa harap harap tertido cecepat. 

Kengkadang jugak, orang panggil ni Senggugut! 

Pernah tak? Uissh! Kalau tak pernah kann… tahniah! Awak memang bernasib baik! Serius ni weh. Sebab kan, azab dia kalau pernah kena ni lah, walaupun sekali je pun. Hoih! 

Memang berlinangan air mata. Sakit dia, ALLAH je yang tahu ni. Sakit tokleh nak explain cemana, tapi memang sakit gilaa!

Nak lagi dramatik kan, ada antara kita ni yang siap pakej dengan migrain taww! Meaning, dah lah nak concentrate nak golek golek kat katil kan? Sebab perut sakit maksimum. Pedih, senak, mencucukkk… haih! Kira semua perasaan dalam satu masa lah kiranya. 

Boleh pulak kepala tu nak turut sama senak. Nak sakit mencucuk, mata berpinar pinar. Ada cahaya terang sikit je, lagi mengeruhkan keadaan. 

And the next best thing ialah untuk hantuk kepala kat dinding! Sebab bila migrain dah mula attack, memang rasa nak hantuk kepala kuat kuat tu the best solution ever!

Pernah kena migrain gittew? 

Atau pernah kena serangan PMS sesaja? Eh. Chup. Or even worst. Pernah tak kena serangan PMS berganda, bila PMS berganding bahu dengan the evil migraine’s attack dan buat hidup awak meranaaaa beria? Pernah tak? Stress tak bila jadi tu? 

Rasa nak nangis teresak esak and pikir lelaju cepat lah hari esok tiba kan? 

=========

Hey. Chill lah. Cik Lisa pun pernah jugak. I know. It’s terrible kan? Mine is even worst taww! Sebab dedoluu kan? Bila Cik Lisa kena PMS, Cik Lisa selalu kena PMS berganda tu. Sekali pakej dengan migrain. Dan migrain Cik Lisa tak main lah sehari je. Tapi at least 3 hari taww?  Imagine tu? Horror kan? 


Dulu ingatkan, mungkin sebab tak suka minum air kosong kot. Plus, Cik Lisa dulu memang peminum kopi tegar. Sapa ada kedai kopi, mesti konfem nak kawan dengan Cik Lisa sebab Cik Lisa boleh jadi regular customer awak hari hari. 

Sebab dulu minum at least 3-4 cups per day! Gilaa tak?

Tapi, only later I found out… banyak lagi faktor lain yang lebih serius daripada  sebab tak suka minum air kosong dan peminum kopi tegar! Hihi. Phewww!


APA YANG TRIGGER PMS?


😱 Perubahan Hormon

Bila kita period, hormon dalam badan mengalami perubahan drastik. Hormon estrogen dan progesterone naik dan turun. Nak sahihkan lagi teori ni; sedar tak PMS makin berkurangan bila perempuan tu mengandung taww! 

Tak pun, bila seseorang tu dah Menopause. Ha, ni buktikan yang bila hormon level balance, takde lah PMS nak serang. 

😱 Serotonin Level Menurun 

Bila hormon dalam badan kita berubah naik turun, ia akan secara tak langsung kacau kandungan hormon dalam otak kita. Dan dalam hal ni; hormon serotonin. Macam Cik Lisa pernah cerita dulu Cegah Nyanyuk Dan Cepat Lupa Dengan VIVIX Shaklee, hormon serotonin ni berkaitan dengan mood kita. Kegembiraan. 


Cik Lisa panggil ni, hormon riang ria gembira. Sebab perubahan hormon berlaku, serotonin berkurangan dan mula lah kita nak kena serang dengan PMS tu tetibe. Mula lah kepala nak sakit meragam beria. Stress tak? 

😱 Kehidupan Seharian (Stress, Senaman, Pemakanan)

Tahu tak, balik balik cemana sekali pun; kehidupan seharian tu memang punca segala galanya. Kanser ke, diabetes ke…  mesti berbalik pada lifestyle kita jugak, then only comes keturunan and lain lain tu.

Sama lah dengan PMS ni. Lifestyle kita taww! Yang melibatkan stress level kita time tu. Aktif ke tidak ke kita dalam kehidupan seharian kita tu? Then diet ataupun cara pemakanan kita seharian. 

Bukan nak suruh kunyah rumput hari hari sebab it’s green dan itu cara hidup sihat! Bukan. Tak perlu nak kunyah rumput all the time kan? Kita bukan moo moo ye dok? 


But then again, tokleh lah nak membabi buta dan makan apa saja yang seronok dan lazat dipandang! It’s wrong. So wrong. Tu macam buli diri sendiri dan rosakkan diri tak kira apa dah! Huihh! Tokleh gittew.

Haruslah elok elok jaga diri sendiri. Bagi sihat. Bagi less sakit sakit. Betui dak? 


SUPPLEMENT SHAKLEE UNTUK PMS?


Dedolu kan, serius lah. Macam Cik Lisa kata, memang Cik Lisa ni pesakit PMS yang terkenal di kalangan rakan taulan. Ceewahhh! Macam buku teks Bahasa Melayu dak? Haha. Eh. Tapi serius ni. Semua close friends memang tahu how disastrous lah PMS Cik Lisa ni. 

Sampai, boleh nak kata lah it has eventually ganggu life saya sebagai seorang student taww time tu? And terbawak bawak till dah kerja taww! Teruk. Sangat teruk.

Sehingga lah, Shaklee dah selamatkan hidup Cik Lisa dari terus terumbang ambing tanpa hala tuju yang sebenar… 

Derama takk? Haha. But seriously. Sebab lepas Cik Lisa amalkan these vitamins + supplements yang bukan untuk PMS semata mata but untuk all other health benefits kan, Cik Lisa dah takde PMS tu dah alhamdulillah! 

Ni list apa yang Cik Lisa makan, so hopefully dapat bantu awak untuk kill those PMS away too! 


😍 GLA Complex

Kan Cik Lisa ada cerita, PMS jadi sebab hormon dalam badan kita ni mengalami perubahan dan tak berapa nak stabil kan? Pernah dengar tak banyak company vitamins + supplements yang lain ada keluarkan vitamins nama Evening Primrose? 

Shaklee keluarkan GLA Complex ni yang menggunakan 2.5 kali ganda lebih kandungan dari setiap Evening Primrose yang lain! Dan GLA Complex ni bantu untuk kawal hormon dalam badan kita, especially time period untuk jadi terkawal! 

Ada mereka yang period tak tetap, tak stabil, period setiap 3-4 bulan sekali, etc. amik GLA Complex untuk stabilkan hormon dalam badan dan alhamdulillah, period dah stabil. 

Dan ada antara mereka yang susah nak conceive (baca: lahirkan anak) dan cuba berikhtiar dengan GLA Complex, alhamdulillah selepas beberapa bulan, mengandung. 


😍 B-Complex

Ni ada macam macam vitamin B dalam satu kapsul taww! Vitamin ni untuk kawal hormon estrogen, dan serotonin ialah part of it. Nak kekalkan mood kita sentiasa terkawal. Bukan hilang kawalan!

Pernah kan tetibe kita rasa macam nak meradang? Nak mengamok on petty little things? Emosi tak stabil? Pernah tak? Oh. This is even worse! Pernah tak tengok movie kat tv. 


Takde lah sedih mana pun but suddenly air mata beria ia berjejeran, makin laju membasahi pipi? Orang lain rileks je takdak pun nak beremosi lebihan? 

Pernah kan? Ha. Tu sebab serotonin dah berkurangan so kita pun tak terkawal emosi sendiri. Tu yang boleh nangis beria, mengamok tak pasal, etc. 

Alah… kira macam PMS ialah di mana setiap pasangan awak tu WAJIB berada dalam keadaan yang siap sedia untuk kena MARAH! Haha. Kan? Serius lah. 


😍 Ostematrix

Ni ada kalsium, magnesium dan vitamin D. The best part about this one, kandungan kalsium tu kasi otot otot kita rileks sikit sebab usually kita akan stressed out sesangat time nak period kan? Dan magnesium tu pun bantu untuk kurangkan peratusan untuk kita kena migrain taww!

Tahu tak? Salah satu sebab migrain tu muncul; sebab badan kita kurang magnesium dalam badan! Sama lah macam bila kita rasa susah nak tido? Insomnia tu. Dan bila kita rasa perut bulat betul bagaikan tokey kedai runcit umur 50an tu macam dalam komik tu? Itu water retention. Sebab kurang magnesium lah!

Oh. Dan tahu jugak tak? Punca diabetes jugak ialah kurangnya magnesium dalam badan kita! So, best kan Oste ni? Plus, ni ialah supplement paling best untuk orang yang susah nak tidoq! 

Amek few before tidoq, awak akan sleep soundly bagaikan seorang bayi yang comel sedang diulit mimpi indah bertemu seekor gajah comel berwarna pink pekat! Ohsem!


😍 Vitalea

Ini multi-vitamins Shaklee, vitamin yang pertama dihasilkan. Tahu ke ni dah berusia almost 101 tahun? Fuuh! Tua dari Cik Lisa weh? 

Bila period, kita semua ni kehilangan banyak nutrisi. Tahu kan? Tahu kan hal serius ni? 

Ada yang lebih tak berapa nak bernasib baik, akan mudah nak pitam, pengsan atau pening pening (bukan migrain) bila period. Ni sebab kandungan darah putih dia melebihi darah merah. 


Ada jugak yang cepat rasa nak pitam atau pening pening lalat gittew sebab zat besi berkurangan dalam badan kan? Darah banyak keluar. Regardless of memana situasi pun, yang paling penting bila kita semua ni period, obviously darah banyak keluar kan? 

Sebab tu kita perlukan Vitalea untuk top-up balik semua nutrisi yang diperlukan oleh badan kita ni. Lagi lagi sekarang ni lah! Bukan apa. Sebab takmo lah efek pulak kehidupan lepas kena PMS kan? Kan omputih kata, life must go on? Kann?


😍 Sustained Release Vita-C Plus

Kenapa kita perlukan Vitamin C untuk lawan PMS tu? Bukan ke Vitamin C ni untuk sakit demam selsema gittew ke? Apa kena mengena dengan PMS? 

Eh. Mestilah! Vitamin C ni bantu untuk tingkatkan sistem imunisasi badan. Sebab bila period, kadang kadang badan kita jadi super-lemah kan? Mula nak sakit itu ini. Nak tambah top-up lagi dari yang dah sedia ada tu. So, sebab tu kita kena ada Vitamin C ni.

Selain tu, Vitamin C ni nak flush out semua hormon stress yang gatai nak lepak dalam sistem badan kita. Sebab tu bila PMS, kita kena amik lebih dosage untuk Vitamin C. Nak lawan hormon stress kan? 

Dan untungnya sesangat weh! Shaklee punya Vitamin C ni kan, nama special dia is Sustained Release Vita-C Plus kan? Sustained Release tu maksudnya; dilepaskan perlahan lahan. Satu tablet is 500mg vitamin C. Tapi sekali kita makan, 100mg akan dilepaskan dalam masa setiap sejam. 

So, badan kita akan fully absorbed the nutrients from each 100mg tu tanpa fail! Cool takk?

=========

Ha. Those are the supplements yang Cik Lisa amik taww untuk PMS. But tahu kan yang bukan untuk PMSm semata mata. Contoh: Vita-C tu untuk skin, untuk hilangkan parut jerawat zaman dolu kala tu, untuk cerahkan dan sekatakan muka kita, etc.

Kira macam sekali menyelam sambil minum air lah. Ha, gittew. 

Tapi serius ni. Cik Lisa amalkan set ni dalam masa sebulan. Alhamdulillah taww sebab Cik Lisa takde dah migrain or PMS sejak dari bulan tu. Cik Lisa mula makan bulan 11 tahun lepas. Bulan 1 baru ni, all gone! Cuma ada sakit sakit badan sikit je macam today lah but hey not as much dulu lah! Syiokkk taww!

Awak pulak cemana? Ada PMS? Ada migrain? 


CEMANA NAK CARI CIK LISA?


Kalau rasa nak berbual, boleh tinggalkan details di link HUBUNGI SAYA nanti saya akan contact awak secepat mungkin. Tapi, kalau rasa dan dan ni jugak ada soalan dan nak tanya sekarang ni jugak regardless of pukul berapa pun sekarang ni tu… boleh lah:-




Atau, kalau awak rasa berminat untuk Daftar Jadi Ahli Shaklee, boleh laju laju klik link di bawah ni





Terima kasih sebab sudi baca blog Cik Lisa ni taww? Tak tahu nak kata cemana tapi Cik Lisa sangat sangat hargai usaha gigih awak untuk baca sampai bawah ni. Terima kasih ya? Muahs.


Assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: