In cantik cantik dan sihat sama sama detoxification gemuk healthy option kembang semangkuk kurus lose weight putus asa selera makan shaklee shaklee malaysia sihat tekad toxin weight management yakin

Apa Nak Buat Bila Badan Dah Kembang Semangkuk?

Nak tahu tak? 

Masa zaman saya muda muda dulu, masa time saya 20an dulu dulu, saya ni ramping sangat. Time tu, saya keje kat oversea, kat Dublin, Ireland. Almost 4 tahun jugak saya kat sana. 

Apa? 

Eh taklah, saya bukan pelajar pintar pun. Saya punya CGPA pun tak sampai 3.00. Tapi, rezeki tu datangnya dari Allah. Mungkin rezeki saya dapat kerja kat luar negara, alhamdulillah. 

Pengalaman saya kat sana, ajar saya macam mana nak hidup berdikari.




Okay, so berbalik pada cerita ‘kerampingan’ saya di waktu muda tu. Ha, ramping saya tu bukan jenis kurus kering yang macam papan ‘plywood’, pastu nampak terbuai buai bila jalan tu…

Bukan. Bukan ramping jenis camtu. Tapi, ni jenis ramping ala ala gadis genit gitu, si cantik manis katanya?

Haha… Kalau yang omputih refer sebagai ‘hourglass type’ tu? 


Zaman muda muda tu, makan lah banyak mana pun… badan saya still maintain cenggitu. Apa tak nya? Dulu, semua jenis makanan lah saya makan.

Nasi ke, mee ke, kuih muih yang manis manis tu? Cupcakes, muffins? Chocolate bar? Sweets dan candy?

Lagi satu, air gas!!!

Ha. Ini memang paling suka. At least, satu kali sehari. Fanta Strawberry tu ke, Coke ke. Asalkan air gas!

Sebab, semua yang mana manis manis tu, itu lah yang dekat di hati. Sebab memang ‘favourite’ saya makanan manis manis ni, ‘sweet tooth cravings’ tu boleh nak kata, hari hari lah!

Dalam masa yang sama, saya ni paling tak suka nak minum air kosong!

Euww!

Bila kawan kawan atau family members suruh minum air kosong, saya mesti jawab,

“Ish… taknak lah. Air kosong tu untuk shower je lah. Tak sedap. Takde rasa”. 

Then, tahun berganti tahun akhirnya saya masuk umur 30an. Masa ni, perubahan badan berlaku secara mendadak!!!

Makan sikit manis, badan tetibe melebar sesungguhnya? Makan nasi bertambah sikit, pipi mengembang, sekembang mangkuk hidang kenduri kendara? Lepas makan, kadang kadang sakit kepala dan keletihan.

Macam lah lari marathon 10km???

Pastu pulak, bila makan anything yang sweet kan, kulit muka saya jadi kusam sampai sometimes kawan tanya,

“Eh, kau sihat tak hari ni?” 

Sebab perubahan tu semua, saya jadi malu nak keluar jumpa kawan kawan.

Dah lah masa tu almost semua kenalan saya dah kawen. Cuma saya dan beberapa orang je yang masih single. Lagi lah orang mengata kan? Dah lah tak kawen, badan mengembang macam makcik makcik beranak enam!!

Mula lah nak rasa rendah diri, even nak pegi beli roti kat Petronas pun, rasa cuak dan segan nak turun kereta? 

Lepas daripada hari tu, saya tekad! Saya tak boleh nak rasa macam ni. Allah tak suka hamba-Nya yang tak berusaha ke arah kebaikkan diri sendiri. Sebab masa time saya berbadan gempal dulu, nak solat pun susah masa duduk antara dua sujud, tahiyyat awal & akhir.

Apatah lagi time rukuk?! Bunyi tulang saya macam nenek nenek lagaknya!

Subhanallah.

So, saya tekad.

Saya mesti berubah. Bukan untuk sesiapa, tapi untuk diri sendiri. Saya perlukan keyakinan dalam diri sendiri untuk hidup. If diri sendiri dah give up, macamana nak hidup??? 

Hasil research saya berminggu minggu, saya tahu perubahan ni ada kena mengena dengan cara pemakanan dan lifestyle saya.

So, nak taknak saya kena lah ubah, ya tak?


Lepas dari hari yang saya tekad tu, saya mula tukar rutin harian dan lifestyle saya:-

😍 saya mula berjinak jinak dengan air kosong & akhirnya kini saya mesti consume at least 3-5 liter seharian;

😍 saya kurangkan pengambilan gula dalam setiap makanan yang saya makan (kalau nak makan coklat tu, mungkin seminggu sekali? tak lah hari hari mcm dulu lagi);

😍 saya hentikan makan makanan yang diproses tapi makan makanan yang disediakan from raw food (masak tak sedap pun, janji bukan processed food);

😍 seimbangkan type makanan harian utk lengkapkan rangkai makanan yang wajib di consume (takde lah makan protein je satu hari, macamana nak lawas? Haha… cukup semuanya, serat, protein, karbo, sayuran, etc.);

😍 lakukan at least 15 minit senaman ringan setiap hari, ni saya wajibkan diri saya. Kadang kadang saya buat stretching yoga, if tak, saya vacuum rumah? Haha.. mandikan kucing kucing saya ke. Asalkan ada pergerakkan dan bukan duduk diam diam saje. Keluar peluh sikit, ok dah tu.


After few months saya praktikkan rutin kat atas tu, alhamdulillah. Dengan izin Allah, saya berjaya turunkan 8 kilogram dan mengecut dari diri saya yang awalnya kembang semangkuk tu! Haha.

Skang ni, saya cuma 5 kilogram lebih dari berat saya zaman saya 20an dulu. 

Terkejut tak??? 

Saya akan teruskan rutin harian saya tu, sampai saya dapat berat saya yang dulu. Sebab nanti, takde lah orang sibuk nak mengata badan saya macam tu walaupun saya tak kawen.



Oh ya, a’ah. Saya masih tak kawen kawen jugak sampai sekarang. Haha.

Takpelah, jodoh kan rahsia Allah?

Eh tak. Bukanlah. Apa yang awak fikir tu silap tu. Saya bukan nak berat saya yang dulu untuk cari bakal suami.

Haha.

Tapi saya nak berat macam dulu sebab saya rasa sihat dan yakin dengan diri saya. Keyakinan tu penting utk seseorang menjalani kehidupan, kan? Betul tak? 

Baiklah. Sampai sini dulu lah ya? Selamat malam semua. ☺️😉




Nota kaki: 
Gambar ni menunjukkan perubahan berat badan saya. Kiri sekali (tudung pink tu) + gambar tengah, adalah saya sewaktu beberapa ketika dulu. Muka kembang semangkuk, lengan besar macam kaki anak sedara saya yang umur 1 tahun, kulit muka kusam dan tak terurus. 


Gambar kanan sekali ialah gambar terkini saya (2 minggu lepas) hasil jelas kelihatan bila saya praktikkan cara hidup sihat dalam masa beberapa bulan. Muka saya kelihatan runcing kan? Kulit muka licin dan bertenaga, bercahaya kata kawan saya! Haha. Apa kata anda? 

Related Articles

0 comments: