In bisnes online shaklee pengedar shaklee wangsa maju shaklee effect skincare toksin

Kenapa Kena Cuci Muka Sebelum Tidur?

Biasanya, everytime bila kita keluar rumah and balik malam (selalunya ni time belajar. Skang tak balik lewat sebab pegi bersuka ria, tapi sebab balik keje!), kita akan lupa atau buat buat lupa nak basuh muka kan? Sebab? Main thing dia biasanya sebab mengantok!

Tapi, tahu ke sebenarnya tak elok if biar muka tak basuh then terus tido camtu? Sebab semua kuman kuman kecil yang kita tak nampak tu, bersuka ria ddok berparti atas muka kita, sbb mereka semua mmg suka sebum and oil and dirt yand dirembeskan dari liang liang pori kita tu. Saya jadi semakin concern dengan semua ni lepas Daftar Jadi Ahli Shaklee. Eh, tak yah risau. Saya pun sama! Hihi. Selalu je macam balik lewat ke, bila dah 11 lebih tu badan macam nak acah acah buat sleepy, ha… nyenyak terus lah apa lagi kan?


Nak mudahkan awak semua memahami bahaya nya tak cuci muka before tido ni.. saya dah list kan semua main issues dia, so maybe pas ni awak ngantok macamana pun, awak akan cuci muka jugak! 

Kenapa kita perlu cuci muka before tido ni?


💦 MUKA (KULIT) BEKERJA WAKTU MALAM
==================================
waktu malam, masa kita tido tu sebenarnya masa yang paling penting untuk kulit muka kita, or muka sebenarnya in general. sebabnya, bila kita tido, kita tak berbual kan? bila kita tak berbual, muka or pipi kita duduk diam and tak bergerak gerak. so, masa ni lah mereka bekerja. kulit, maksudnya. bila kita basuh muka sebelum tido, muka jadi bersih dan bebas dari kotoran. pastu, yang rajin rajin akan sapu pulak pelbagai pelembab ke, serum ke kan? ha,,, kenapa dierg nak letak malam? kenapa tak leh siang? sebab alasan yang sama lah jugak. malam waktu kulit bekerja, alahh.. macam orang buat diversion kat tengah bandar tu, dierg ada ke buka buka longkang ke, turap jalan ke, time siang? takde kan? ha, sebab yang sama lah tu, sebab waktu malam ialah waktu kulit kita bekerja, blood supply di muka jugak bertambah time kita tido malam tu. so, yep. cannot terus tido okay? kena cuci muka lepas ni ya?


💦 SEHARIAN MUKA (KULIT) TERCEMAR DENGAN KANDUNGAN TOKSIK DALAM UDARA
=================================================================
hmm, ni logik. bila kita keluar, ada banyak asap betul tak? bila banyak asap, asap tu berkepul kepul, singgah kat pipi kita. then kita rasa ada itchy kat part of face dan terus garu sikit guna tangan. time tu pulak, kita baru je lepas buang sampah, so kuman penuh kat tangan lah ye dak? so, logik logik pikir lah. ada apa kat muka kita skang, kan?? toksin, parasite, etc. so, again… rasa rasalah… logik tak kita basuh muka before sleep you rasa?


💦 MALAM WAKTU MUKA (KULIT) PALING AKTIF, SO DIA BEKERJA OVERTIME
==========================================================
macam yang saya cite kat atas sekali tu, malam ni waktu kulit muka nak start shift. masa ni jugak lah blood supply dipam lebih kat muka kita tu. kita membaikpulih, replenish balik skin condition kita time ni. and since blood supply pun dah dipam lebih time ni, ini jugak adalah masa bila dia akan absorb semua yang patut secukupnya! so, nak tepek moisturiser ke, krim malam serapan hebat ke, haa… time ni lah. sebab ni lah masa bila semua tu jadi logik! 

Ha, so lepas ni jangan lupa basuh muka before tido ok? Tak kisah lah penat cemana sekali pun. 

Okay, sambung nanti ya? 🙋🏻

Related Articles

0 comments: