In Asid Amino; ESP Shaklee Bisnes Online Cara Daftar Jadi Ahli Shaklee Daftar Jadi Ahli Shaklee Kolagen Shaklee tsunami shaklee Ultimate 5

Asid Amino: Apa Beza ESP Shaklee dan Kolagen Shaklee?

Sejak Daftar Jadi Ahli Shaklee, saya dah mula rasa ala ala doktor. Atau graduan perubatan yang buat Farmaseutikal. Mula ambik tahu pasal vitamins, apa kelebihan dia, apa yang dia boleh bantu, kalau kurang sesuatu vitamin tu, apa akibat dia dan semua tu lah. Makin lama terdorong dalam Bisnes Online Shaklee ni, makin banyak pulak saya mula tahu macam macam. Makin seronok dan sifat nak tahu lagi dan lagi tu makin meluap luap. Seronok. Macam budak dapat gula dari stranger. Girang but at the same time; betul ke aku ni? Siapa kata Daftar Jadi Ahli Shaklee tu is a waste of time? Siap tambah knowledge, so membazir ke tu masuk dan Daftar Jadi Ahli Shaklee tu rasanya?

Antara banyak banyak benda yang saya dah mula tahu dari sekarang; antaranya ialah kewujudan asid amino. Dulu; masa tak berapa nak tahu pasal supplement, vitamin apatah lagi ubat ubatan macam ni…? Asal dengar je nama “asid amino”, rasa macam eh… saintifiknya nama ni. Asid pulak tu. Asid tu dulu, macam nak rasa ia hanyalah sesuatu yang memudaratkan! Ye lah, ingat tak cerita cerita,

“seorang wanita awal 20an dimasukkan ke hospital setelah mukanya mendapat kecelakaan yang teruk kerana telah disimbah asid oleh seorang lelaki berbangsa India yang dikatakan bekas teman lelaki wanita tersebut”.

Bahaya kot asid tu? Kan? Ke tidak? Bahaya kan? Berpandukan daripada apa yang mereka tunjukkan kat kita lah, yang buatkan saya awal awal dulu kata; oh… asid ni bahaya lah. Memang bahaya. Boleh cacatkan muka kot, kan?

Tapi, lepas dah mula kenal ABC untuk vitamins dan supplements; baru lah tahu… asid tu tak lah menakutkan seperti yang saya dok faham dulu before Daftar Jadi Ahli Shaklee tu. Banyak jugak jenis dan kelebihan ni. 

Hari ni saya nak cerita pasal ASID AMINO. Macam yang kita tahu; produk Shaklee seperti ESP dan Kolagen mempunyai ASID AMINO dalam kandungan produk ni. Walaupun serupa, tapi mereka ni berbeza. Apa yang bezanya?


ASID AMINO tu ada pelbagai jenis dan bukan hanya tertakluk pada satu jenis. Lain protein, lain jenis asid amino nya. Mula mula, apa yang saya nak bagitau ialah; 

kolagen ===> protein ===> amino asid.

Kolagen terbina dari protein, protein terbina dari amino asid.

==================

ESP ni dihasilkan daripada sumber tumbuhan sebab dia kan diperbuat daripada soya. ESP ni memang fungsi dia untuk supplykan asid amino pada badan kita. asid amino ni sebenarnya ada dua jenis; satu yang boleh dihasilkan oleh badan kita sendiri dan satu lagi yang tak boleh dihasilkan oleh badan sendiri. 

Macam yang kita tahu, ESP ni dalam bentuk serbuk kan? Bila kita campur dengan air; terhasil lah air protein yang diperbuat dari soya kan. Protein ni terhasil dari pecahan asid amino dari ESP tu. Tapi, pernah tak dengar ada orang atau Shaklee Independent Distributor (SID) cakap kat awak; “Jangan campur ESP dengan air panas okeh? Nanti protein dia rosak sebab terpecah dan tak jadi apa dah?”

Ha, sebab asid amino yang hasilkan protein tu takleh kalau air panas, sebab nanti tak jadi apa dah lah. Tak jadi benda yang sepatutnya bawak kebaikan kat kita. Sebab tu kita selalu kena campur dengan air sejuk atau suhu bilik, so molekul asid amino tu tak terpecah dan nutrient dia still intact macamana yang kita nak dan badan kita perlukan. 


Kolagen? Ini pun dikatakan ada sumber asid amino. So, maksudnya: if amik ESP so tak perlu lah kolagen? Or if amik kolagen, then tak perlu lah nak ESP? Either or ke. Tak perlu ada dua dua? 

Eh, tak. First, awak kena tahu… asid amino ni; lain protein lain pulak kandungan asid amino nya. Macam kolagen tu, dia terbina dari protein. Dan sah sah lah awak tahu yang kolagen ni ialah dari sisik ikan merah (“red snapper”) so dia adalah dari sumber haiwan dan bukan tumbuhan (ESP = soya) semata mata. Tapi, kolagen tu ada campuran sumber haiwan dan tumbuhan. Kolagen ni untuk bina tisu, kuatkan badan. Anjalkan kulit. Okay, camni lah. Nak bagi senang faham kan; awak tahu getah tu tak? Getah pasar malam tu? Yang kalau ikat rambut tu sakit sikit tu?

Ha, kolagen tu macam getah. Fungsi dia untuk memegang, meregangkan. Sebab tu dengan kolagen, kulit jadi tegang. Sebab tu dengan kolagen; lutut kurang sakit sendinya, etc.


Tapi… ESP (protein) ini diperlukan untuk supply asid amino dalam badan kita untuk hasilkan benda benda lain untuk cater kepada keperluan tubuh badan masing masing. Contohnya; hormon, enzymes dan sel. Contoh lagi; tahu kan vitamin B membantu badan kita hasilkan hormon serotonin? Hormon riang ria. Kegembiraan. Sebab tu bila stress; kita perlukan vitamin B sebab hormon serotonin kita kurang. So, asid amino ni; membantu dalam menghasilkan hormon jugak. Sebab tu if tengok kat ESP punya ingredients label: vitamin B pun rupa rupanya termasuk sekali. Sebab penghasilan hormon tu lah part of the reason nya. 

Ha, so sekarang dah faham kan ia bukanlah situasi “either or” tapi kita perlukan dua dua ni sebab walaupun kata dasar dia ialah “asid amino” tapi, dua dua ni lain kegunaannya.

Jadi, kalau rasa nak tahu lebih lanjut; whatsapp “ASID AMINO” ke:-

012 2195 363 CIK LISA

012 2195 363 CIK LISA

012 2195 363 CIK LISA


Okaylah, sampai sini je buat masa ni. Terima kasih dan assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: