In Kenapa Perlu Makan Supplements Shaklee Hulu Klang shaklee setiawangsa shaklee wangsa maju Superstars Shaklee Supplement Penting Makan Hari Hari tsunami shaklee Ultimate 5

5 Sebab Kenapa Supplement Penting Untuk Kita Makan Hari Hari

Bila orang tahu Cik Lisa jual Shaklee dan bina Bisnes Online Shaklee, ada dua golongan yang bertindak. Ceewahhh! Haha. Meaning; Cik Lisa akan dapat dua respon yang berbeza. Memula tu daripada kawan kawan terdekat dan ahli keluarga taww! 


Dah lama lepas tu; dari orang awam yang memang completely strangers bagi Cik Lisa lah kan. Tapi, memang ada dua golongan. Tahu kan yang Cik Lisa Daftar Jadi Ahli Shaklee sebab Cik Lisa awal awal dulu tu, memang consume supplements ni kan? Makan sendiri. Bukan ada planning nak bina Bisnes Online Shaklee pun. 

Cik Lisa takdok planning pun, tapi memang planning HARUS mula makan supplements secara konsisten untuk kesihatan sendiri kan? Kita bukan semakin muda, tapi semakin tua. Betul tak?

Even masa nak Daftar Jadi Ahli Shaklee tu pun, dah ada dua jenis golongan tu berdekatan kita tawww! Tak kisah lah kawan atau family, tapi yang penting ada! Yang strangers tu come later, bila Cik Lisa mula bina Bisnes Online Shaklee tu secara serius. 

Nak tahu tak golongan apakah?

Pernah tak ada orang yang sangat skeptikal dan bila mereka nampak pil, mereka akan freak out dan ketakutan? Haha. Okay, ketakutan tu a bit off. Tapi it’s more like; 

“Weh, kau makan apa tu? Serius lah banyak gittew kau nak telan! Rosakkk weh buah pinggangggg!”

Or, sesuatu yang macam ni, 


“Eh, eh! Apasal beria kau nak makan supplements bagai ni? Bukan ke makan sayur hari hari, tak makan processed food? Macam cukup dah kot? Supplements ni bahan kimia penuhhhh weh!”

Ada tak? Ada takk awak kena gittew???

Ha, ni ialah golongan kedua di keliling Cik Lisa ni. Masa mula Daftar Jadi Ahli Shaklee dan of course lah, mula membingitkan telinga Cik Lisa makin lama, makin kuat bila Cik Lisa bina Bisnes Online Shaklee Cik Lisa secara serius.

Masalahnya; bila Cik Lisa terangkan in details… nak emosi. Nak marah marah and cakap Cik Lisa bukan doktor untuk advise dan tahu anything pasal ni. 

Bila Cik Lisa explain ini bukan isu doktor atau tidak, since ini ialah isu nutrisi harian dan kita wajib tahu. Mereka emosi. Makin hari, makin emosi. Makin tenat, makin merebak.


Apa yang merebak? Perasaan marah lah membuak buak. Bukan Cik Lisa. Tapi mereka. Sikit sikit, marah. Sikit sikit, cebikk. Sebab kata Cik Lisa degil. Cik Lisa takmo terima kata kata mereka. Hiks hiks.

==========

Mai sini Cik Lisa explain sekali lagi. Susah betul nak explain kat mereka yang degil ni. Chup! Golongan pertama sapa pulok? Ish. Ni senang je jawapan dia. Golongan pertama tu ialah golongan yang menyokong kita sepenuhnya. 

Maksudnya; mereka yang tahu betapa pentingnya supplements tak kisah lah selori sayur pun kita makan hari hari! 

Dulu Cik Lisa ada pot pet 5 Sebab Penting Kenapa Kita Masih Memerlukan Supplement Setiap Hari tapi ada yang setuju ke?



Eh, tak lah. Maksudnya; walaupun kita rasa kita makan hari hari tu cukup kaler sayuran yang wajib tu. Cukup karbo, protein dan susu intake tu. Kita masih lagi wajib dan perlu untuk ada supplements dalam badan kita. Sebab apa? 

Dulu Cik Lisa dah pot pet pasal ni taww! Entri yang dulu tu kat sini Saya Makan Sayur Hari Hari Jadi Saya Tak Perlu Makan Supplement Lagi Tapi, takpe Cik Lisa cite lagi kat awakk hari ni.

5 SEBAB KENAPA KITA MASIH PERLUKAN SUPPLEMENTS WALAUPUN MAKANAN SEIMBANG DAH CUKUP LENGKAP???

🐢 Kandungan Nutrisi Dalam Tanah Dulu Dan Sekarang Berbeza

Dulu mungkin sayur bayam yang kita tanam tu semangkuk cukup iron yang sepatutnya badan kita perlukan. Tapi, sebab dah guna-pakai banyak banyak kali; bayam yang tumbuh dah tak sesegar / sebanyak zat besi macam dulu.

🐢 Makanan Yang Diproses Semakin Bertambah Di Pasaran

Bila kita banyak makan makanan rapu yang diproses, dijeruk, etc. badan kita mengandungi banyak lapisan yang tak diperlukan daripada bahan makanan ni. So, bila kita makan apa apa pun, badan susah nak serap nutrisi yang ada.

🐢 Makanan Yang Dimasak Dah Hilang Separuh Atau Lebih Nutrisi

Kita suka masak kan? Bila sayuran (mostly) kita masak, boleh nak kata lah semua nutrisi tu dah terhilang sekali tauuu! So, sama lah lebih kurang makan benda yang tak berapa nak nutrisi sangat. Tahu ke ni? Tapi, tahu jugakk tak tomato tu lagi elok dan sihat kalau dimasak? Bukan mentah. Haaa, terkejut tak?

🐢 Dalam Hidup Mesti Ada Rasa Stress Once In A While?

Bila kita ni stress, tak tentu arah, sakit hati ke time kat ofis ke or similarly cam tu kannn… tahu tak stress tu menganggu sistem imun kita? 

Sebab mesti lah once in a while, kita macam stress sikit dari hari biasa kan? Yang kita tak sedar, bila dia efek sistem imun kita. Mula lah nak batuk. Selsema. Badan tak kuat. 

Tapi, takkan hari hari nak makan buah oren berbiji biji? Sebab anti-oksida, so takmo makan supplements so terpaksa nak hadap 10 biji oren hari hari, setiap pagi??? 



Elok elok sistem imun awak tip top bagai, tapi habis cirit birit, sakit usus sana sini pulak sebab asyik asyik pi toilet kann? Ha, cemanaa?

🐢 Usia Semakin Tua, Kurang Serapan Nutrients

Dah semakin lama dimamah usia, semakin susah untuk badan kita nak absorb nutrisi dari setiap makanan yang kita makan tu. Pastu, campur pulak the fact yang dah diproses lah, dimasak lah, memacam tu lah kan; lagi lah badan tua susah nak serap.

Bila susah nak serap; makan lah memacam pun, takat tu je lah. Nutrisi tak masuk masuk kat sistem badan kita pun. Cemana? Sebab tu kita perlukan supplements; untuk top up mana mana yang kekurangan. Kann? 

==========

Sekarang, tahu dah kan nape Cik Lisa asyik asyik nak suruh makan supplements? 

Walaupun awak sibuk kata dah makan sayur banyak sebelum ni, makan dah ikut cukup piramid makanan tu, semua macam settle dan tak perlu supplements tambahan lagi anymore. 

Well, sekarang tahu dah kan? Yang tu semua karut. Regardless, kita masih perlukan supplements dalam badan kita untuk kesihatan yang super ohsem! 

So, sekarang ni cuba cerita. Awak suka makan sayur ke tak? Supplements amik tak? Ha, tepuk tepuk sikit dada tu, pastu bisik kat diri sendiri, “kalau bukan sekarang, bila lagi?”

Ha. Okaylah. Cik Lisa rasa sampai sini je pot pet Cik Lisa untuk awak. Cik Lisa harap semua yang Cik Lisa cerita ni dapat manfaat dan improve awak punya level kesihatan, inshaALLAH. 


Terima kasih dan assalamualaikum.

Related Articles

0 comments: