In Blog Blogger Customer Service pengedar shaklee hulu klang pengedar shaklee setiawangsa pengedar shaklee wangsa maju Produk Atau Servis Starbucks Tip Menawan Hati Pelanggan

Tip Menawan Hati Pelanggan

Tip Menawan Hati Pelanggan untuk mereka kekal dengan awak sepanjang hayat: ini isi konten entri blog Cik Lisa petang ni. Berdasarkan kisah benar yang baru je berlaku petang tadi dan buat Cik Lisa lekas nak buka laptop dan tulis untuk Cik Lisa kongsi dengan awak semua hari ni.



Biasa orang ingat, produk yang bagus akan buat customer suka hati dan kekal lama dengan kita sepanjang hayat. Tapi, awak rasa itu ke yang sebetulnya? 




Cik Lisa nak cerita tentang apa yang dah jadi petang tadi. Di mana, ia bukan produk tu yang penting tapi servis yang tip top lah yang sebenarnya the reason kenapa customer akan setia dengan kita sampai sudah!

Baru ni, Cik Lisa macam biasa cari tempat yang sama untuk mula buat kerja. Dan tentunya ia adalah salah satu kedai kopi feveret kita. One of the places yang Cik Lisa memang akan selalu lepak situ sepanjang masa. 

Tempat kat mana Cik Lisa dah kenal setiap barista mereka dan masing masing super-friendly yang buat Cik Lisa memang suka.

Tapi, hari ni something yang super horror dah terjadi! Kopi kisar (baca: frapuccino) Dark Mocha Cik Lisa ambik keputusan untuk bunuh diri dan terjun dari meja tinggi time Cik Lisa tengah seronok dok taip taip blog entry! 

Padahal tadi baru je sedut dua tiga kali, now gelas plastik dah menyembah bumi. Semua konten kopi kisar Dark Mocha dah berserakkan atas lantai kat sini. 

Hoih! 

Nak rasa apa? Tak tahu nak cakap apa! Hati hancur berkecai gila tengok kopi kisar kita dah tak ada. Siap sempat terdiam beberapa ketika, sebab serius weh! Memang speechless dan TAK TAHU DAH NAK KATA APA!

Meja depan ada tiga orang jejaka Cina dok diskas bisnes kot beria ia. Tapi, bila eksiden tadi tu jadi tetiba, dan dan tu jugak depa terdiam siap gatai dok bulat bulatkan mata. Nampak lah kat muka depa, kekonon dalam hati mereka dok kata,

“OMG! Pompuan ni dah sepahkan kedai kopi ni suka suka jer! Sapa nak mop lantai penuh kopi kisar Dark Mocha dia? Gila messy pompuan ni, comot gilaaa! Dia fikir tak dia ni tengah buat apa???”

Sambil bulat mata, sambil jeling jeling kat kita. Kalau orang biasa, mesti dah rasa malu gila pastu nak balik dah dan dan tu juga! Tapi, sib baik ni Cik Lisa kita. Kah kah kah! Malu tu malu juga. Tapi, ishhh… dalam hati kalut dok kata kata, 

“Apa aku nak buat ni? Cemana nak mop lantai kecah gila ni? Aku nak cari sapa ni? Cane ni?”

Last last, Cik Lisa meluru pi kaunter. Sib baik dah selalu datang sini, ye lah kata regular customer. Jujur dalam semua perkara is always the best thing to do. So, Cik Lisa pun terus terang jer kat mereka,

“Awak! Saya dah tumpahkan air! Habis kecah satu lantai! Kita mintak maaf! Sorryyyy sangat sangat!”

“Eh. Takpe, takpe. Nanti kita uruskan. Don’t worry. It’s okay. Kejap ya?”


===



Apa Cik Lisa kata tentang servis itu memang lebih penting dari segala jenis benda untuk kita jaga hubungan dengan customer? Sama macam barista kedai kopi feveret kita! Servis mereka serius tip top gila sampai buat Cik Lisa memang terharu tak tahu nak kata.

Dalam masa 10 minit jer, dua orang barista datang dengan baldi penuh air dan satu batang mop lantai. Dalam waktu tu jugak, mereka cecepat kemaskan dan cuci kecah yang Cik Lisa dok buat perangai! Super pantas dan masing masing muka maintain riang, senyum je memanjang!





Makin macam tu, makin lah Cik Lisa rasa terharu. Rasa dan dan tu nak nangis kat situ. Siap tak henti henti Cik Lisa dok repeat, 

“Sorry tauuu! Sorry sesangat! Kita tak berniat! Sorry sangat sangat!”

Sumpah dalam hati rasa nak menangis tak berlagu. Kalau orang lain Cik Lisa tak tahu, tapi Cik Lisa bebetul rasa tak syiok nak buat depa macam tu. Sebab Cik Lisa pernah kerja servis masa kerja kedai sabun dulu dulu. So, kekadang tu Cik Lisa tahu benda macam ni boleh buat kita rasa tak menentu.

===



Nak buat Cik Lisa rasa lagi super terharu, bila datang pulak barista yang sorang lagi satu. 

“Awak minum air apa tadi? Jap eh. Saya buat lagi satu lagi. Saya buat dan hantar nanti!”

Ha? Boleh dapat satu lagi? Padahal bukannya jadi sebab apa apa yang mereka buat tapi salah Cik Lisa sendiri! Tolak laptop depan sikit, tetiba gelas plastik kopi kisar Dark Mocha decided nak bunuh diri! Tu yang jatuh dan tumpah berkecai buat satu kedai terkejut dan Cik Lisa pun terus kalut.

“Takpe, takpe. Kita pegi beli lagi nanti. Kita yang buat jatuh tadi, toksah lah ganti. Itu salah diri kita sendiri!”

Tapi, mereka tetap insist kata takpe dan it’s on them. Tak sampai beberapa ketika, eh eh dah datang satu lagi gelas kopi kisar Dark Mocha baru dari mereka! Semudah tu jer ke? Macam tak ada apa apa yang berlaku dan macam Cik Lisa tak buat salah apa apa?

===



Regardless of kenapa kopi kisar Dark Mocha tu bercadang nak bunuh diri tadi, mereka tetap bagi yang baru sebagai ganti. Mungkin itu salah satu dari mereka punya polisi? 

Who knows kan? 

Cik Lisa tak tahu dan tak sempat pulak lagi nak check apa sebenarnya piagam pelanggan kedai kopi feveret kita ni yang jadi idaman.

Tapi, what they did really truly buat Cik Lisa kagum dan dalam masa yang sama, happy. Mereka buat Cik Lisa rasa kurang gundah gulana dan tak dah rasa cuak lagi. 

Tapi, rasa bersalah dah kecahkan lantai kedai kopi mereka tu tetap ada di hati. Sumpah weh, rasa tak syiok sesangat sebab dah susahkan mereka nak kena cuci cuci. 

===



Produk: ya betul, memang Cik Lisa suka minum kopi but kat tempat lain pun masih ada kedai kopi kan? Ini satu cawangan, kalau suka kopi mereka… boleh je Cik Lisa cari kopi di lain lain cawangan? Tapi kenapa masih kekal kat lokasi yang sini berhari hari?

Servis: lain orang, lain ragam. Lain cawangan, lain layanan. Setiap satu ada kelebihan dan ada kekurangan. Itu lah satu satunya yang membezakan. Itu lah jugak yang buat orang datang lagi dan lagi sebab servis ohsem yang kita bagi. 

Produk ialah salah satunya, tapi servis (atau after service, bergantung kepada jenis bisnes kita) lah yang menentukan segala galanya. Sebab tu kita kena pastikan yang servis kepada customer dijaga betul betul dan dengan rapi. Sebab servis jugak lah yang buat customer tu datang lagi dan lagi dan lagi atau cuma satu kali dan lepas tu berlalu pergi.

===



Apa pendapat Cik Lisa?

Cik Lisa masih lagi tokleh nak move on dari perasaan terharu dengan barista yang tolong Cik Lisa tadi. Tak kisah orang nak kata apa, tapi Cik Lisa bebetul rasa dihargai dan mereka dah dapat secebis hati Cik Lisa hari ini. 

Haha. 

Sebab Cik Lisa ni memang easily amused and sappy! So, rasa terharu sampai rasa nak nangis dan keluar air mata gembira tak henti henti!

Produk yang sama walau kita boleh dapat kat mana mana, tapi customer yang rasa dihargai dan worth it akan datang lagi dan lagi kalau kita tahu jaga mereka dengan layanan dan kisah dengan setiap perkara yang berlaku sepanjang masa (baca: ambik kisah!)

Jadi, apa pendapat awak pulak tentang hal ni?

Masih rasa produk tu yang penting dari segala galanya yang ada atau dah sependapat dengan Cik Lisa petang ni whereby the service tu yang kita patut consider actually? Cik Lisa akan tetap undi untuk servis tapi ia tetap bergantung pada apa yang awak rasa based on apa yang awak buat untuk bisnes. 

Kan?

===



By the way, kedai kopi yang Cik Lisa cerita ni ialah Starbucks. 

Terima kasih sebab buat Cik Lisa rasa selesa dan Cik Lisa bebetul hargai servis awak yang tip top ni dan semestinya Cik Lisa rasa terbaru yang amat sangat dengan semua yang awak dah lakukan hari ini. 

Terima kasih!


Related Articles

0 comments: