In Bisnes Shaklee Online Dr. Forrest C. Shaklee pengedar shaklee wangsa maju Superstars Shaklee tsunami shaklee Tuberculosis

Jodoh Tak Ke Mana, Kata Orang Orang Tua

Dr. Forrest C. Shaklee. 👴🏻

Siapa dia? Kenal ke saya dgn dia? Hebat ke dia ni? Macamana org dia??? 🤔

Bila saya dh decide utk buat Shaklee sepenuh masa utk bantu org lain menghadapi isu2 kesihatan dierg, saya perlu tau fakta sebelum benda yg lainnya, betul tak? Saya perlu tahu apa kandungan vitamins tu and apa kepentingan dia utk isu kesihatan Makcik Timah.

Or apa content Vivix tu sebenarnya, sampai semua orang berlumba2 nk beli walaupun ada sesetengah org komplen yg harganya mahal tu? Betul tak?

Atau juga, umur berapakah sesuatu supplement tu dh boleh dimakan oleh kanak2… sbb ni semua soalan lazim yg orang akan tanya, bila saya mula berceloteh pasal semua jenis vitamins ni kan? Betul kan?  😳


Part ni, saya belajar masa saya kerja dulu. Saya ada seorg boss kt level atas2 lah, tapi dia mmg seorg ‘cikgu’ yang baik utk saya. Kenapa? Sbb dia ajar saya mcm2 perkara, dari A sampai Z. Anak kesayangan boss?

Haha. Mimpi lah! Kena herdik dgn boss??? Ada je. Kena puji?? Ada lah jugak. Sbb saya ni jenis kebalkan telinga and tabahkan hati and berniat, ‘ni nak cedok ilmu, takpe lah kena tengking pun’ Haha. Suara dia??? Haihhhh!!! 300m jaraknya pun, still boleh dgr suara dia! Serious, saya tak tipu!!! Haha. 😰

Dalam byk2 benda dan kata2 nasihat yg dia nasihatkan saya selama ni, directly or indirectly… yg paling saya suka and rasa, itu lah yg dh banyak saya guna selama ni ialah, ‘nak gaduh, gaduh lah. tapi make sure kite gaduh dgn gaya. kite jgn gaduh2 buta, tapi kite gaduh dgn fakta’.

Hal ni terjadi, bila ada masa2 akan ada lah disagreement dgn Client ke, dgn Engineer (yg kipas Client Arab lah, sapa lagi!) or higher management ke. Sbb dia kata, if kite argue sbb kite betul and kite ada fact dgn kite, then dh takde dah pergaduhan yg patut wujud.

Kite dah lama dah menang with flying colours. Kenapa saya cerita pasal ‘pergaduhan’ ataupun ‘disagreements’ dgn other parties?? Sbb dulu, masa saya keje di Middle East tu, boleh nk kata everyday atau pun selang sehari, mesti ada issue timbul.

Like, wajib. So, stress level? Ha… mmg bebetul tinggi. Tp, muka masih mampu tersenyum. Tapi… ada je moment, bila dh tak leh nk buat apa sbb terlalu marah, terus nangis2 beria, sampai semua mcm… ‘eh, ok ok.  maybe we discuss this tomorrow?’ Haha. Kuasa tangisan seorang wanita eh? 😛

Ha, but yes. Lepas boss saya tu cerita pasal ‘fakta’, pasal ‘gaduh secara bergaya’, lama2 akhirnya saya faham. Bukan dia nk saya pi bergaduh hari2, tapi dia nk saya gaduh secara professional, if terpaksa.

Dia nk saya equipped diri dgn fakta projek sepenuhnya, sbb bila ada org cuba nk cari hal, saya boleh jawab tanya gugup. And I did that, thanks to him. 😍

And yes, walaupun saya dh tinggalkan kerjaya saya, dia masih lagi boss saya! Ya, kami masih lagi keep in touch. 😁 Okay, apa kena mengena dgn post saya hari ni? 

Fakta lah! Facts kata mat salleh! 📝

Bagus bila kite dh tahu serba serbi pasal vitamins Shaklee. Tapi, apa jadi if Mak Minah tetibe tanya, ‘Mokcik nok tanyo skek. Ni bitaming ni, sapo dio? Shaklee? Mat Deli hok duduk Kelate tu ko?’ Haaa… tak ke haru dibuatnya???

Founder Shaklee orang Kelate rupanya? Haa… sengih je lah taktau nk respon kt Mak Minah tu kan? Atau, yg biasa guna masa kena pi meeting awal2 dulu bila lepas habis belajar, ‘err.. nnt saya check balik ngan boss saya, then saya call encik bitau apa jawapan dia’. Haishhh!!

Dulu boleh lah guna alasan baru grad. Ni? Nak ckp apa? Haaa… pasal vitamin dia pong pang pong pang, beria tahu ni lah ‘boleh reduce inflammation’. Anggur Muscadine tu lah mcm the best anggur in the world. Ha, sapa pengasas Shaklee, taktau? Ish. Takleh camtu, malu. Malu weh. 😰

So, saya pun memula lah buat research kecil2an. The more I got to know him, the more I smile to myself. Kenapa? 😏

Sbb saya rasa dia ni sgt2 positif orang dia. Dia ada that positive vibes yg metaphorically, ‘orang yg dah lumpuh pun, tetibe boleh berlari lari anak bila kenal or tahu what kind of person he is!!!’

Eh, saya exaggerate ke? Haha. Taktau lah if awak tak rasa positive vibes tu, because I know I do. Dia ialah seseorg yg view ‘a glass is half full’ rather than ‘a glass is half empty’.

Dia nampak apa2 masalah yg dtg, mesti ada solution. Mesti ada benda yg kite boleh buat utk hilangkan masalah ni.


Or reducekan masalah tu. Dia tak pernah rasa cabaran tu satu benda utk buat dia berhenti dari lakukannya. Instead, dia ni seorg yg nampak setiap halangan, setiap cabaran or ‘onak duri’ (ecehhh! haha. saya tak pernah guna perkataan ni seuumur hidup saya!) tu sbg pendorong utk dia berusaha lebih baik dari sebelumnya, so dia akan usaha sungguh2 sampai berjaya.

Semua org rasa tk berapa nk yakin dgn dia, tapi kisah apa kan? Ingat tak saya penah ckp, in one of my many lengthy posts tu, if kite nk pikir every single thing apa yg org ckp tu and nk absorb masuk kepala… better tk perlu nk hidup lah kot?

Sbb bukan ada sorg dua je kat dunia ni. Berjuta2. If satu org ckp benda buruk and boleh buat awak down dan putus asa, apatah lagi kata2 nista dari berjuta org? Tak mati berdiri ke camtu??? 😳



Dr. Forrest C. Shaklee was diagnosed untuk tak hidup lama. Bila dia lahir ke dunia, mak bidan dia ckp kat his parents, ‘haihh… anak korang ni sakit ni.

Tak hidup lama lah dia, sbb jangka hayat utk org yg suspect menghidapi ‘Tuberculosis’ beberapa tahun je then akan mati. Sorry lah, eh.’ But, parents dia jenis yg tabah hati and taknak give up selagi tak usaha.

And thanks to them, Shaklee ada with us today. Kedegilan parents dia utk terus besarkan anak dia, Dr. Shaklee tu… membuatkan kite semua mampu berkongsi supplements yg hebat ni hari ni. Subhanallah, hebat kan kuasa Tuhan? 😊


And lagi satu yg saya paling tak sangka ialah, saya dh lama rupanya kenal si dia ni!!! Tapi, saya tktau dia lah orangnya selama ni. Irony tak? 😋

Mcm yg awak semua tahu (or maybe tk cukup kenal lama lagi, so tktau? It’s okay. Akan tahu soon), saya sukakan words. Saya sgt2 gilakan kata kata.

Words, quotes, poems, metaphors, self-help books, motivational phrases, etc. Ni semua, mmg mcm ‘hobi’. Kegemaran saya. Sgt2. Maybe utk tanamkan rasa positif tu, so that mampu tersenyum walau apa badai skali pun attack kannnn?

And byk2 quotes yg saya ada, saya suka quote ni:-

And bila tgk sapa penulisnya, selalu gelak2 jgk… sbb, ‘Forrest Shaklee’, pfft. Macam Forrest Gump ke? Haha. Funny. Little that I know, itulah seorang insan yg hebat and baru sekarang saya tahu siapa and betapa hebatnya dia.

Itu lah, kan saya dah cakap, if jodoh… tak ke mana. Dulu nampak nama dia tu, masa time sekolah2, its like 15-20 yrs back? Haha… Skang baru ketemu! 😍

Kan jodoh namanya tu? 😆


Apa2 hal pun, terima kasih Dr. Shaklee. Awak dah bagi saya aura positif tu dgn penulisan, pemikiran dan tindak tanduk awak selama ni. Betul dan logik lah apa katanya dlm favourite quote saya tu, ‘apa guna nak salah kan org lain if kite tak happy? Sbb ni kan diri kite? Kite yg tentukan kite nak happy ke tak and bukan org lain’. 😌

Terima kasih, Dr. Shaklee. You’re amazing! 😎

Rasa teruja dan ingin turut sama dengan saya untuk luaskan empayar Shaklee bersama Superstars Shaklee Family? Nak Daftar Jadi Ahli Shaklee untuk turut sama mendapat kelebihan beli Shaklee Dengan Harga Ahli jugak? Jangan tunggu lagi dan cepat cepat Daftar Jadi Ahli Shaklee ok?

Related Articles

0 comments: